Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 maart 2009

Gemeenteraad pleit voor behoud buslijnen 50 en 51

LISSE – Het college van burgemeester en wethouders moet aan Holland Rijnland vertellen dat zij twee busverbindingen op de route Haarlem-Leiden willen behouden. Dit is het resultaat van een amendement van D66, VVD en SGP/ChristenUnie dat donderdag 26 februari door een meerderheid van de gemeenteraad werd aangenomen. Met name de overschrijding van de maximum loopafstand van 400 meter naar een bushalte en het wegvallen van Lisse-oost als busverbindingslocatie waren onwelgevallige zaken.

Het amendement stelde: ‘Lisse kiest voor behoud van minimaal twee busverbindingen op de route Haarlem-Leiden, te weten: een lijn van Haarlem naar Lisse, die na Sassenheim-Pallandtlaan via de A44 naar Oegstgeest rijdt en vervolgens via de Rijnsburgerweg naar Leiden. Ook moet er een lijn van Haarlem naar Lisse (Nassaustraat-Westerdreef) zijn naar Sassenheim – Warmond – Oegstgeest richting Leiden. Deze verbinding zou in Sassenheim aan kunnen sluiten op een rechtstreekse trein naar Den Haag.’

In de concept regionale OV-visie van Holland Rijnland worden de huidige lijnen 50, 51 en 55 gekoppeld tot een lijn 50 die loopt via Lisse-oost door Warmond naar leiden. Dit betekent voor Lisse onder meer dat Lisse-west niet meer wordt bediend en dat de route door Warmond een langzame busverbinding wordt richting Leiden. Wethouder Guus Mesman (PvdA) ontraadde het amendement: ‘Ik heb een OV-advies gevraagd en lijn 50, de langzame lijn: doet er 34 minuten over om naar Station Leiden te gaan. De snelle lijn 51, doet er 32 minuten over.’
Fractievoorzitter Cees Verburg (D66): ‘Door die ene lijn op te heffen, moet niet de kwetsbare groep mensen er de dupe van worden.’ Fractievoorzitter Hans Bet (PvdA): ‘Het kernpunt ligt voor ons in het 400 meter criterium.’ Gemeenteraadslid Jos Assendelft (Nieuw Lisse) was geen voorstander van het amendement: ‘Het voordeel van het samenvoegen van de buslijnen is dat je een hogere frequentie krijgt. Ik neem regelmatig de bus en erger me eraan dat je slingerend van dorpje naar dorpje gaat. Dat past niet bij deze tijd. De zwakkeren van de samenleving zijn maar 5% van de busgebruikers. Het gros is tussen 15 jaar en 40 jaar: die zijn gebaat bij een snelle verbinding.’ Het amendement op de vaststelling zienswijze concept regionale OV-visie Holland Rijnland werd met uitzondering van Nieuw Lisse unaniem aangenomen.