Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 maart 2009

Reconstructie Broekweg

JOEP DERKSEN

LISSE – Naar aanleiding van de inspraakavond over de reconstructie van de Broekweg (het gedeelte tussen Grevelingstraat en Hyacinthenstraat) zijn enkele suggesties van inwoners overgenomen. Dit maakte wethouder Guus Mesman (PvdA) dinsdag 24 februari bekend.

Met deze reconstructie wil de gemeente de inrichting en riolering van de Broekweg weer in goede staat brengen; hiervoor is de mogelijkheid gekomen nu enkele bedrijven in de directe omgeving verdwenen zijn. Dinsdag 6 januari was er een inloopavond waar zo’n zestig omwonenden hun visies gaven. Met een handtekeningenlijst werd die avond gepleit voor meer parkeerruimte in met name het deel tussen de Anemoonstraat en de Grevelingstraat. De gemeente creëert de mogelijkheid om daar aan beide zijden van de Broekweg 122 t/m 130 te parkeren.

Er komt echter geen eenrichtingsverkeer tussen de Anemoonstraat en de Grevelingstraat. Mesman: ‘De ervaring wijst uit dat eenrichtingsverkeer zorgt voor hogere snelheden en dat past niet in onze Duurzaam Veilig ambities.’ Verder betaalt de gemeente geen vergoeding aan omwonenden als zij door de reconstructie hun eigen straatwerk moeten ophogen. Wel stelt Lisse gratis grond en zand ter beschikking om hun eigen voortuin op te hogen.
Andere resultaten: de betonblokken in de bochten met de Grevelingstraat worden vervangen door kunststof reflectorpalen. De parkeervakken worden niet breder gemaakt dan de huidige 1,80 meter. ‘Deze breedte dwingt de automobilisten om goed tegen de trottoirband te parkeren.’ Er komt geen dwars- of schuinparkeren voor de woningen 87 t/m 105 en de uitstapstrook langs de parkeervakken wordt niet breder gemaakt. Tot slot komt er een laag verkeersplateau op de aansluiting met de Grevelingstraat, om te zorgen voor een geleidelijke overgang en een minimum aan verkeerstrillingen. De reconstructie start in augustus van dit jaar.