Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 maart 2009

“Meer geluidhinder door Spykerboorroute”

Kaagbaan meest gebruikte baan van Schiphol volgens advies Alderstafel

STREEK – Als het voorstel van de commissie Alders wordt overgenomen, wordt de Kaagbaan de meest gebruikte start- en landingsbaan van Schiphol. Dit blijkt uit cijfers die Hans Alders dinsdag 3 maart presenteerde aan bestuurders uit de regio. Het aantal starts van vliegtuigen stijgt van 90.800 in 2008 naar 94.100 per jaar en het aantal landingen gaat omhoog van 65.200 naar 71.700. Geen enkele andere Schipholbaan wordt zo intensief gebruikt.

Door Joep Derksen

De inwoners van de Duin- en Bollenstreek hoeven zich ook geen illusies te maken: het overgrote merendeel van deze vluchten gaat direct over deze streek. Erik van Heijningen, gedeputeerde Provincie Zuid-Holland, gaf zelfs al een waarschuwing af aan de toekomstige bewoners van Katwijk/Valkenburg: “Een groot deel van de 33.000 nog bij te bouwen woningen komt in Katwijk en Valkenburg. Deze woningen liggen dan in de aanvlieg- en landroutes en het is goed om de toekomstige bewoners hierover van tevoren te informeren.”

Alders maakte de tien belangrijkste maatregelen van de Alderstafel bekend. Enkele van deze maatregelen waren: “Tot 2020 kan Schiphol selectief verder groeien met een begrenzing tot 510.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Het aantal vluchten in de nacht en vroege ochtend (23:00 uur – 07:00 uur) daalt met circa 1.700 tot het plafond van 32.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Vluchten die niet bijdragen aan de knooppuntfunctie van Schiphol worden verplaatst naar regionale luchthavens in Eindhoven en Lelystad. We zijn de onderhandelingen hierover onlangs begonnen.”

Glijvluchtnaderingen

Alders vervolgt: “In 2010 wordt gestart met een experiment met glijvluchtnaderingen over vaste routes tussen 22:00 uur tot 23:00 uur. Bij succes volgt uitbreiding naar de periode tussen 20:30 uur tot 23:00 uur.” Glijvluchtnaderingen hebben als gevolg dat ze vrijwel geluidloos over de huizen van de inwoners vliegen omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de gashendel, wat het merendeel van het lawaai veroorzaakt. “We ontmoedigen het vliegen met de meest lawaaiige en vervuilende toestellen in de nacht en er komt in 2012 een volledig verbod. Het aantal NOMOS-geluidsmeetpunten wordt uitgebreid en er moet een reductie van 5% ernstig gehinderden komen in het buitengebied in 2020. De voorbereiding van een experiment met aanpassing van de uitvliegroutes vanaf de Kaagbaan, de zogeheten Spykerboor-route, zijn onlangs begonnen.”

Deze Spykerboorroute, een verlegging van de aan- en afvliegroutes die meer richting de Bollenstreek gaat en tussen Lisse en Sassenheim (met de mogelijkheid van uitwaaiers) komt te liggen, is de reden waarom het aantal vliegtuigbewegingen jaarlijks met vele duizenden zal stijgen. Hierdoor zullen er meer mensen vaker last hebben van het vliegtuiglawaai. Dat onderkende ook Alders. “Het aantal vluchten stijgt van 474.600 naar 510.000. De nachtvluchten dalen van 35.000 naar 32.000. Maar wat betreft de Kaagbaan stijgt het aantal starts van de vliegtuigen van 90.800 (in 2008) naar 94.100 en het aantal landingen gaat omhoog van 65.200 (2008) naar 71.700.” Hiermee wordt de Kaagbaan de meest intensief gebruikte baan van Schiphol. De Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan, Polderbaan, Buitenveldertbaan: allen worden (veel) minder intensief gebruikt.

Schiphol in Noordzee

In een persoonlijk interview antwoordde Alders op de vraag of het verplaatsen van Schiphol naar een nieuw aan te leggen eiland in de Noordzee een goede oplossing was voor het tegengaan van alle geluidsoverlast. Immers, in de politiek is men aan het praten over het creëren van een kunstmatig eiland voor windmolens. Waarom zou dat geld niet besteed kunnen worden voor een eiland met start- en landingsbanen? Alders liet weten: ‘Dat is heel duur en er zijn veel studies naar gemaakt. Het heeft een enorme invloed op de Noordzee en betekent ook een enorme kapitaalvernietiging. Als dit echt een oplossing zou zijn, zouden ze het doen, maar ik denk niet dat het mogelijk is.”
Zijn de 510.000 vluchten (+ 70.000 vluchten voor de luchthavens Lelystad en Eindhoven) echt het maximum? Ook na 2020? Alders: “Als we internationaal verbeteringen doorvoeren en het vliegverkeer effectiever en efficiënter kunnen afhandelen, dan gaat 50% van de winst naar Schiphol en 50% naar de omwonenden. Dan kan inderdaad het aantal vluchten na 2020 hoger liggen.”


1 Comments:

At 1:35 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hoi Joep.
Tja, die 510.000 vluchten is zonder tweede Kaagbaan. Kun je nagaan wat de overlast voor de Bollenstreek zal worden als Schiphol groen licht krijgt voor de realisatie van zo'n tweede baan.
Zelfs binnen het huidige 5 banenstelsel ziet Schiphol kans om te groeien tot 834.000 vliegtuigbewegingen in 2040.
(Bron: Integrale vekenningen van alternatieve toekomstbeelden in 2040)
Eén van die toekomstbeelden heeft het zelfs over 1,7 miljoen vliegtuigbewegingen in 2040.

Met vriendelijke groet,
Cor van Dijk

 

Een reactie posten

<< Home