Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 april 2009

“In de thuiszorg kun je heel veel betekenen voor anderen”

Activite groeit snel in Duin- en Bollenstreek

STREEK – ActiVite is in de Duin- en Bollenstreek de snelst groeiende thuiszorgorganisatie. Dit is mede te danken aan de mond-tot-mondreclame van de vele tevreden cliënten. Dat is geen wonder, want het personeel vervult haar taken met passie en plezier.

Verpleegkundige Nelleke van der Zwan – Kralt (54) bijvoorbeeld. Zij is een van de mensen die dag en nacht in touw zijn om de zorg voor de cliënten tot in de puntjes geregeld te hebben. Of het nu gaat om het schoonmaken bij iemand thuis, verpleegkundige zorg of het begeleiden van mensen met hun lichamelijke of geestelijke problemen. Ze vertelt: “Toen we begonnen hadden we maar drie routes die we afgingen: een verpleegkundige route, een verzorgende route en een verzorgende avondroute. Maar het aantal cliënten dat in de Duin- en Bollenstreek zich bij ActiVite heeft aangesloten is in een jaar tijd gegroeid naar circa honderd, met name door de mond-tot-mondreclame. Dat is niet onaardig, al zeg ik het zelf. Daarnaast is ActiVite in Leiden zo’n beetje marktleider.”

Over haar eigen werkzaamheden: “Ik doe eigenlijk alles: verpleegkundige werkzaamheden zoals wondzorg, insuline spuiten of op bloedsuiker prikken, maar ook help ik mensen die zich wat moeilijk kunnen redden. Bijvoorbeeld mensen met een psychiatrisch probleem of met niet-aangeboren hersenletsel. Zo signaleer ik allerlei zaken: ik kijk of iemand zich wel verzorgd, of de medicijnen wel of niet worden ingenomen. Dit alles doe ik in nauwe samenspraak met onze psychiatrisch verpleegkundigen. Ook heb ik een signaalfunctie: ik beoordeel mensen en stel eventueel een verpleegkundige diagnose op.”

Haar werk is prachtig, vertelt Van der Zwan enthousiast: “Juist door onze zorg kunnen mensen eerder van een ziekenhuis naar hun eigen huis en knappen ze eerder op. Ook hoeven mensen dankzij ons niet zo snel naar een verpleeghuis of verzorgingstehuis. In de thuiszorg kun je heel veel betekenen voor anderen.”
Wat ActiVite onderscheidt van andere organisaties? Van der Zwan kan het gemakkelijk opsommen: “Bij ons staat de cliënt centraal: ActiVite is gericht op de zorg en niet op het managen. Ons kantoor in Leiden heeft zeer korte lijnen en er is direct contact met de leiding en de cliënten. Ook worden tilcursussen en bijscholing aangeboden. Hierdoor krijgen onze cliënten deskundige mensen in huis die de zorg kunnen leveren die mensen nodig hebben. We zijn actief in de hele Duin- en Bollenstreek, van Oegstgeest tot Hillegom tot Katwijk.”