Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 april 2009

Meetpunten tonen aan:

Gelijkblijvende geluidsoverlast Schiphol

LISSE – Het aantal meldingen over het vliegtuiglawaai is sinds 1 november 2007 drastisch gedaald. Ook het aantal klagers neemt geleidelijk af, zo blijkt uit cijfers van BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol:
www.bezoekbas.nl). Wethouder Bas Brekelmans is er niet gerust op dat de overlast van Schiphol langzamerhand tot het verleden gaat behoren: ‘Als het experiment met de Spykerboorroute, waarbij de vliegtuigroutes meer richting de Bollenstreek worden verplaatst, wordt uitgevoerd, zullen we het ineens wel gaan merken.’

De cijfers van het aantal meldingen laten een uiteenlopend beeld zien. In november en december 2007 waren er, respectievelijk, 9.830 en 10.512 klachten. Dit aantal daalde naar 3.070 in januari 2008, 1.194 in februari van dat jaar en in de maanden tot juni tot beneden de 1.000. Van juni tot oktober kwam het aantal klachten weer boven de 1.000 uit, met uitzondering van september (26 klachten). Tussen november 2008 en maart 2009 varieert het aantal klachten tussen 93 en 180. Het aantal melders varieerde tussen november 2007 en augustus 2008 tussen 8 en 18. Van september 2008 tot april 2009 waren er tussen 1 en 8 melders per maand.

Brekelmans oordeelt over de cijfers: ‘Het aantal meldingen geeft een vertekend beeld omdat we tot eind 2007 een veelklager hadden in de gemeente, die per jaar circa 9.000 klachten indiende. Deze klager is gestopt. Het aantal melders geeft een realistischer beeld van de ondervonden hinder dan het aantal meldingen. Het aantal melders is vrij stabiel, alleen gedurende de zomermaanden loopt het aantal melders op. Dat is te verklaren doordat er dan meer gevlogen wordt en de mensen dan vaker hun raam open hebben staan of buiten zijn.’

Is naar aanleiding van deze cijfers de ophef over de Spykerboorroute misplaatst? Er is namelijk blijkbaar nog maar weinig overlast. Brekelmans ageert hiertegen: ‘De ophef over de Spykerboorroute is zeker niet misplaatst. Dat er nu nog niets aan het klachtenpatroon is te zien, is logisch. Het is namelijk een experiment dat nog uitgewerkt en uitgevoerd moet gaan worden. Een werkgroep en een taskforce onderzoeken of de startroute Spykerboor, die nu langs Hoofddorp loopt, verlegd kan worden naar de Bollenstreek. Als dat experiment wordt uitgevoerd, zullen we het ineens wel gaan merken.’
Heeft het plaatsen van de geluidsmeetpunten in 2008 een verlaging van het aantal klachten tot gevolg gehad? De wethouder: ‘Uit de resultaten van de metingen van het afgelopen jaar blijkt dat er geen duidelijke toename of afname van vliegtuiggeluid is opgetreden. Wel wordt het klachtenbeeld bevestigd dat gedurende de zomermaanden de geluidsbelasting iets hoger is. Het zou mooi zijn als het plaatsen van de geluidsmeetpunten een verlaging van het aantal klachten tot gevolg zou krijgen. Het doel van het plaatsen van meetpunten is om door middel van metingen aan te tonen hoeveel geluidsbelasting bewoners daadwerkelijk ondervinden. Tot op heden wordt de geluidsbelasting immers alleen op basis van berekeningen vastgesteld. Wij hebben met diverse andere gemeenten besloten om ook metingen te verrichten, als een soort contra-expertise voor de officiële geluidsberekeningen van Schiphol. Ook kunnen we hiermee de gevolgen van de mogelijke route(wijzigingen) monitoren.’