“We willen mensen een spiegel voorhouden”
KATWIJK – Na anderhalf jaar voorbereiding, bedenken van de musical en schrijven van de scripts en driekwart jaar oefenen, brengt de Christengemeente LIVE! De musical ‘Schemeruur’. In deze musical ontmoeten vijf mensen, levend in 2009, Jezus Christus. Dit gebeurt in de nacht voordat hij wordt opgepakt om gekruisigd te worden. Alle vijf de mensen hebben hun eigen vragen en problemen die gaan over ongewenste zwangerschap, egoïsme, jeugdtrauma’s en geloofsvastheid. “We willen een boodschap overbrengen en houden met het stuk ‘Schemeruur’ de mensen een spiegel voor hoe ze zijn en hoe ze zijn bedoeld in de ogen van God, Jezus Christus.”
De Christengemeente LIVE! is een evangelische gemeente die een jaar of twaalf geleden is ontstaan. LIVE staat onder meer voor: Liefde Intimiteit Vrijheid en Expressie. De gemeente richt zich op de verdere ontwikkeling van talenten en gaven en dat mensen die ook laat zien. Een van de organisatoren en acteurs Gert Varkevisser (30) laat weten: “Vanuit de E van Expressie hebben wij gemeend toneel, dans, drama en musical te gebruiken om het evangelie te verkondigen. ‘Schemeruur’ is een eigengemaakte productie: toneel, dans, belichting als visagie: alles doen we zelf.”
De Christengemeente LIVE! is een kleine gemeente van circa 150 leden, voortgekomen uit de hervormde kerk. Wat begon met het samen zingen van lofprijsliederen bij een orgel in iemand’s huis is gaandeweg uitgegroeid tot een zelfstandige gemeente met een bestuur, budget, gebouw en diensten. Waarom wordt deze musical uitgevoerd? Varkevisser: “We hebben gemeend om het evangelie van Jezus Christus wat directer te gaan brengen. In het verleden hebben we een aantal theaterstukken opgevoerd, meer in de trant van huiskamergesprekken. Nu is het meer een bijbelverhaal wat we naspelen. Aangezien we het rond Pasen doen, willen we het evangelie dat 2.000 jaar oud is, in een modern jasje te stoppen. Op deze manier willen we het toegankelijk te maken voor mensen die niet zo bekend zijn met het evangelie of het los gelaten hebben. De setting die wij nabootsen is Jezus in de Hof van Gethsémané, in de nacht dat hij opgepakt werd, met de bekende Judaskus. In die hof begint het, maar in ons toneelstuk noemen we de locatie het bos. Een aantal mensen uit 2009 hebben een gesprek over wat hen bezig houdt.”
Confronterend
Mag Jezus wel fysiek worden uitgebeeld, zoals in de musical gebeurt? “Dat is een boeiende discussie. Dan zou je in feite ook de kinderbijbels waar plaatjes van Jezus in staan, moeten verbieden. We moeten het niet zo theologisch zwaar aangrijpen. We willen de boodschap van Jezus Christus in beelden brengen en daar zien we geen bezwaar in. We brengen het niet spottend. Het zou confronterend kunnen zijn, maar het is niet onze bedoeling dat bewust te doen naar andere kerken toe. We willen mensen laten nadenken over wat het evangelie nog te zeggen heeft. Jezus was niet alleen maar vredelievend, maar kon ook heel scherp overbrengen wat hij vond. Het gaat ons om de boodschap die we willen overbrengen, niet zozeer of het theologisch correct is. Het gaat om de inhoud van de discussie.”
Wat voor effect hopen jullie dat deze musical bij de toehoorders heeft? Varkevisser: “Ons doel is, om niet alleen de dominee of pastoor, maar ook Jan van om de hoek te bereiken. Zodat de mensen opnieuw na gaan denken over wat Jezus in feite verkondigde. Over hoe hij de mensen ziet en wat hij te bieden heeft en hoe hij naar het leven kijkt. We houden de mensen met dit stuk een spiegel voor over hoe ze zijn en hoe ze zijn bedoeld in de ogen van God, Jezus Christus.”
Karretje
Welke aspecten komen in de musical naar voren? “Er zijn een aantal scènes, die worden afgewisseld door zang. Ikzelf speel iemand die uitermate ambitieus is en Jezus voor mijn karretje wil spannen. Ik zet daarmee de relatie met mijn vrouw op het spel in de musical. We stippen ook het ongewenst zwanger zijn aan en daarbij halen we het vraagstuk van abortus op. Daarnaast willen wij een antwoord geven op mensen die enorm belast zijn met trauma’s uit het verleden. Ook spelen we een op sex beluste tiener die lak aan allen heeft en alleen op zichzelf is gericht. We denken antwoorden te kunnen geven op de vragen waarmee de jeugd zit. Daarbij willen we tevens laten zien dat je het geloof niet vanuit één bepaalde leerstelling zou moeten volgen. Iemand die heel dogmatisch denkt komt in het stuk voor. Jezus gaat de confrontatie met haar aan en vertelt haar dat je de zaak ook anders zou kunnen belichten en dat er ruimte is voor meer vrijheid van geloofsopvatting. We lezen namelijk de bijbel en we kiezen vaak onze eigen waarheden eruit.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home