Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juli 2009

Van Wijk: ‘De stuurgroep is ook eindverantwoordelijk’

LISSE – ‘Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt over de gevoelens die leefden bij het brandweerkorps van Lisse’. Brandweercommandant Hans van Wijk laat in een exclusief interview weten wat zijn gevoelens zijn over de ophef van de afgelopen weken.

Even leek het interview toch niet plaats te gaan vinden. Van Wijk: ‘Ik ben er op dit moment niet aan toe om op een rationele manier over de gebeurtenissen te praten en wil geen dingen zeggen waar ik later spijt van heb. De stuurgroep van de IBB (Intergemeentelijke Brandweer Bollenstreek) is zich aan het beraden over maatregelen en intern zijn ze aan het kijken hoe het verder moet. Emotioneel zit ik daar diep in.’

Van Wijk toonde zich echter toch bereid om enkele vragen te beantwoorden. Is er in de afgelopen 15 maanden en bij de presentatie van de conclusies door de onderzoekscommissie een verkeerde voorstelling van zaken geweest? Is er inderdaad een verzoek ingediend voor de aanschaf van ademluchtapparatuur, terwijl deze flessen al aangeschaft waren? ‘Ik betreur hoe het gelopen is. Ik was net anderhalve maand in deze functie en ik heb gewoon niet voldoende ingeschat hoe gevoelig de zaken lagen bij Lisse.’

‘Wat het raadsvoorstel betreft: wat ik heb gezegd, blijf ik achter staan. In dit voorstel ter verbetering van bedrijfsvoering en het organisatorisch geheel, werden elementen meegenomen die passen in de doelstelling van het IBB. Met het raadsvoorstel was niets mis. Als men zegt dat er dingen instaan die onjuist en onvolledig zijn, dan betreur ik dat. Het is jammer dat we niet in staat zijn geweest om dat in ieder geval goed te bespreken.’

Was de ademluchtapparatuur al aangeschaft voordat het raadsvoorstel in de gemeenteraad werd besproken? Er waren wel nieuwe flessen, maar deze nieuwe flessen waren niet voor Lisse. Er lag een offerte voor de ademluchtapparatuur. Op het moment dat de gemeenteraad toestemming zou hebben gegeven, zouden we deze apparatuur gekocht hebben, inclusief het deel voor Lisse. Volgens mijn informatie waren de flessen die bij de pos Lisse lagen, niet voor Lisse bestemd. We hebben namelijk niets aan flessen alleen, je zou dan namelijk ook ademluchttoestellen gekocht moeten hebben.’
Vanuit de politiek klinkt de roep om disciplinaire maatregelen. Dreigt Van Wijk de zondebok te worden, zodat de stuurgroep haar straatje kan schoonvegen? De postcommandant antwoordt: ‘Ik ben wel eindverantwoordelijk. Als de dingen niet goed lopen, ben ik daar verantwoordelijk voor. Maar de stuurgroep is ook eindverantwoordelijk over mij. Ik moet afwachten waar zij mee naar buiten komen.’ Blijft u tot het einde van het jaar in uw huidige functie? ‘Ik kan niet zeggen dat ik tot eind dit jaar kan blijven. Verder wil ik zeggen dat we een jaar stil zijn blijven staan, terwijl we veel dingen hadden kunnen doen. Dat is heel jammer; ik betreur dat het zo gelopen is.’

1 Comments:

At 11:19 a.m., Blogger Sparks1957 said...

Het is ongelofelijk om te zien hoe een recent aangestelde brandweer-commandant,in dit geval Hans van Wijk, met een uitnemend curriculum en uitstekend track-record, gepiepeld wordt door een lokaal, incompetent en politiek georiënteerde stuurgroep.
Geachte Heer Derksen, doe recht aan Uw vak en laat zien waar het fout is gegaan, m.i. door het locale politieke gekonkel in Lisse.

 

Een reactie posten

<< Home