Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 september 2009

Bij vergaande consequenties niet toetreden tot lijst van Werelderfgoederen

LISSE – ‘De idee om de Bollenstreek op de lijst van Werelderfgoederen te plaatsen is spontaan en wellicht een beetje optimistisch.’ Deze conclusie trok fractievoorzitter Cees Verburg (D66) tijdens de vergadering van de commissie Regionale Zaken op dinsdag 15 september. Hij reageerde hiermee op de ontstaansgeschiedenis van dit plannetje, waarover wethouder Bas Brekelmans (VVD) tekst en uitleg gaf.

De wethouder informeerde de commissieleden: ‘Dit idee is ontstaan bij de start van het bloemencorso. Op dat moment waren er ambtenaren van het Ministerie van Minister Ronald Plasterk die zich afvroegen waarom de Bollenstreek nog niet op deze lijst van Werelderfgoederen geplaatst is. ‘Dat doet namelijk recht aan het unieke karakter van deze streek’, zo oordeelden zij. Toen ik het idee hoorde, heb ik eerst met mijn wenkbrauwen gefronst. Herman Hollander (van kasteel Keukenhof – JD) zou het echter prijzen als de Bollenstreek zo’n status zou hebben, zo liet hij me weten.’
Brekelmans vervolgt: ‘Ik heb gedacht: niet geschoten is altijd mis. Waarom zouden we het niet proberen? Voor het toerisme, de status en uitstraling zou het een enorme plus zijn als we die status krijgen. Of het realistisch is, weet ik niet, maar we zouden het kunnen proberen. Als college hebben we besloten om eerst de andere vier gemeentes te vragen wat zij ervan vinden. De risico's die we als gemeenten zagen is dat de Greenport niet op slot mag gaan en dat het niet zo moet zijn dat er geen enkel weggetje meer mag worden veranderd. Met andere gemeenten is besloten dat we ons eerst gaan aanmelden, maar dat verder nog geen stappen ondernomen worden. Als het proces om toe te treden tot de lijst doorgang zou kunnen hebben, wordt gekeken naar de bouwmogelijkheden. Als toetreding tot de lijst vergaande consequenties heeft, moeten we het niet doen.’ Verburg reageerde: ‘Ik hoor het al. Dit plannetje om de Bollenstreek op de lijst van Werelderfgoederen te zetten, is niet onbezonnen maar wel spontaan en wellicht een beetje optimistisch.’