Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 november 2009

Onvoldoende verkeersontsluiting na komst nieuwbouwwoningen Lisserbroek

LISSE – ‘Er is met de komst van 2.500 nieuwe woningen in Lisserbroek geen directe noodzaak voor een extra verkeersontsluiting tussen deze plaats en Lisse.’ Deze mededeling deed Rob van Aerschot, senior projectmanager gebiedsontwikkeling van de gemeente Haarlemmermeer, tijdens een presentatie aan de commissie Regionale Zaken op maandag 26 oktober. De politici reageerden geschokt: ‘U moet eens proberen om op zaterdagmiddag vanuit Lisserbroek naar Lisse te rijden!’

Voor de komende jaren staat een voor de westflank Haarlemmermeer een woningbouwprogramma gepland die zijn weerga niet kent. De Provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer krijgen hier miljoenen euro subsidie voor. Vooralsnog kunnen de belendende gemeenten in Zuid-Holland als Lisse echter fluiten naar enige financiële tegemoetkoming. Ondanks het feit dat veel van de duizenden nieuwe inwoners die bijvoorbeeld in Lisserbroek komen te wonen, toch volop gebruik zullen maken van Zuid-Hollandse faciliteiten als het wegennet, de scholen en sportverenigingen.

Vanwege een door hem veroorzaakte aanrijding op de rotonde bij de Keukenhof kwam Van Aerschot te laat aan bij de commissievergadering. Hij vertelde in zijn presentatie onder meer: ‘Er zijn twee varianten voor de invulling van de westflank Haarlemmermeer. Bij variant 1 komen er sterke stedelijke versterkingen bij Hoofddorp West en Lisserbroek. Bij Nieuw Vennep verschijnt een matige uitbreiding. Qua ontsluiting heeft het flinke repercussies, maar je houdt veel ruimte over. De Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-lijn eindigt bij Hoofddorp. Variant 2 heeft een veel meer gescheiden verstedelijking, met wat dichtere bebouwing bij Nieuw Vennep. Bij Lisserbroek komt een kleiner wijkje aan de ene kant van het meer en aan de andere kant van het meer vullen we het verder in bij bestaande woningbouw. In deze variant eindigt een HOV-lijn in Lisse. We willen de Ringvaart als langzaamverkeersverbinding veel belangrijker maken. Hiervoor zijn zeven fietsbruggen geprojecteerd over de Ringvaart, om de oversteekbaarheid te versterken. Hoeveel er van deze bruggen gerealiseerd worden, is nu nog niet duidelijk.’

Wat betreft de mobiliteit voor de honderdduizenden auto’s die dagelijks door de streek rijden informeert Van Aerschot: ‘Er zijn plannen om de Nieuwe Bennebroekerweg te verbreden en door te trekken en een verbinding te maken tussen deze weg en de N206. We vinden een verbinding van de N205 naar de N206 wel belangrijk, maar we willen de opzet van de Westflank er niet mee belasten.’

Fractievoorzitter Cees Verburg (D66) informeerde: ‘Komt er een ontsluiting vanuit Lisserbroek richting Lisse? Hoe zit het met het verkeer vanuit Lisserbroek? De N205 zou worden doorgetrokken als er bebouwing bij Lisserbroek zou komen. Dit standpunt is nu verlaten.’ Van Aerschot: ‘Uit onderzoek blijkt dat zo'n verbinding heel weinig verkeer genereert en oplost qua verkeersstructuur. Er is wel een verbinding naar de A44 geprojecteerd vanuit Lisserbroek. Er komt een brug, maar die is alleen voor een busverbinding.’
Verburg riep uit: ‘Hoe gaan de mensen Lisse binnenkomen vanuit de nieuwbouw van Lisserbroek? Er komen 850 + 800 woningen in de kleine variant. En u zegt dat de bestaande oversteek zou voldoende moeten zijn? Fractievoorzitter Hans Bet (PvdA) vulde aan: ‘U moet eens proberen om op zaterdagmiddag vanuit Lisserbroek naar Lisse te rijden! Dan komt u met meer vertraging aan, dan vanavond.’ Ook wethouder Guus Mesman (PvdA) was kritisch: ‘Je kunt niet de brug over de Kanaalstraat gebruiken om het extra verkeer van de nieuwe woningen op te vangen. Er worden nu mooie woorden gesproken, maar wat gaat er gebeuren? Er staan zeven fietsbruggen getekend, maar er blijven waarschijnlijk maar drie over. Terwijl er kennelijk zeven nodig zijn.’