Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 december 2009

“Ik ben retesensitief”

Holistisch instructeur helpt mensen door haar paarden

NOORDWIJK – Communiceren doe je door te luisteren met je hele lichaam. Dit is een van de levenslessen die Mirjam Rutten (48) geleerd heeft. In feite begon haar leven toen ze veertig werd: de koop van haar eerste paard Breezer zorgde ervoor dat de “uienschillen” van haar afvielen. Tegenwoordig bezoeken veel bedrijven en ondernemingen haar stal Paradiso om met behulp van de paarden en de pony de medewerkers inzicht te geven in zichzelf en hun collega’s. Ook veel vrijwilligers komen door het verzorgen van de paarden helemaal tot innerlijke rust.

Door Joep Derksen

Het gesprek vindt plaats in een kleine blokhut naast de paardenstallen en omdat er geen elektriciteit is; met kaarslicht. Het gesprek begon met de vraag aan Rutten wat haar levensdoel is en ze antwoordde: “Verbinding maken”. Dat behoeft toch enige nadere uitleg. Ze vertelt: “Begrip creëer je vanuit een positieve insteek en door samen dingen te doen. In mijn paardenwerk is het altijd zo dat er begrip moet zijn tussen mens en paard en andersom. Ik ben altijd op zoek naar de sleutel hoe we elkaar kunnen begrijpen en hoe we samen verder willen. Het lukt me goed om daarbij mensen te helpen, door altijd vanuit respect en rust naar situaties te kijken. Ik ga namelijk altijd uit van de hier en nu situatie, net zoals paarden ieder moment van de dag leven. Dat maakt het leven namelijk een stuk eenvoudiger. Als je jezelf de vraag stelt wat dit moment je geeft, is er altijd een oplossing te vinden. Op die manier kun je gemakkelijker dealen met de omstandigheden.”

Uit hetgeen Rutten vertelt, heeft ze geen gemakkelijk eerste deel van haar leven gehad: “Ik kom uit een onrustig gezin, met veel turbulentie, waarbij mijn vader als marineman vaak zeevarend was. Vanaf het begin van mijn leven heb ik rust en troost bij dieren gezocht.” Ze ging geschiedenis studeren in Amsterdam en is veel belezen over een breed scala aan onderwerpen, zo blijkt tijdens het gesprek. “Ik vind het heel interessant om de grote lijnen te bekijken.”

Geweld

Rutten’s leven lijkt in feite pas echt begonnen te zijn toen ze veertig jaar werd. Enigszins cryptisch laat ze weten: “Als je met zaken geconfronteerd wordt, zoals geweld, wordt je zoekende hoe je uit die omstandigheden blijft. Voor jezelf ga je grenzen stellen en bepaal je hoe ver je mee gaat. Ik vind dit geen verlies van mijn jeugd, want doordat er zoveel duidelijkheid is voor mij, vind ik heel wat jeugd terug. Ik weet namelijk wat ik wel en niet wil en heb hierdoor de ruimte om plezier te hebben met dingen die ik wel wil.”

Ze vervolgt: “Op mijn 40ste kocht ik een paard: Breezer. Ik had altijd al een paard willen hebben en zei tegen mezelf: ‘Het leven begint bij 40 en als je ooit een paard wilt hebben, moet je het nu doen.’ In eerste instantie stond Breezer op een moestuin, met een schuurtje en een hekje. Daarna kreeg ik er een pony bij en het werd krap op de moestuin. Ik ging daardoor op zoek naar een nieuwe plek.” De mogelijkheid om een stuk grond met een wei en een hek te kopen aan de Duinweg deed zich al gauw voor, maar Rutten liet deze kans voorbij gaan: “Toen durfde ik niet aan mezelf toe te geven dat het goede ook mijn kant op kan komen.” Een jaar later kwam hetzelfde aanbod weer en Rutten besefte: “Dit dringt zich op: ik mag het niet laten lopen.” Sinds januari 2005 heeft Rutten daarom ‘Stal Paradiso’, dus het eerste lustrum wordt op 10 januari gevierd: die dag kunnen mensen met hun paard gratis leren vrijwerken en rijden in balans.

Holistisch

In de afgelopen vier jaar volgde Rutten de opleiding “Allround holistisch paardinstructeur”, die ze afgelopen december afrondde. Wat is een holistisch paardinstructeur en wat doet zo iemand? “Holistisch is een containerbegrip; niet alles wat paranormaal is, is ook holistisch. Je leert om overal naar te kijken en kunt alle beschikbare technieken benutten. Een gewone paardinstructeur kan bijvoorbeeld alleen de klassieke dressuur onderwijzen. Als er een ander probleem is, kunnen ze hier niet mee omgaan. Mensen als ik gaan op zoek naar de sleutel: waarom stagneert het bij dit paard: is het technisch, mentaal of slecht voer?”

Paardeneigenaren komen bij Rutten om probleemsituaties opgelost te zien. Ze vertelt hierover: “Paarden zijn in hun wezen heel puur, mensen zijn control freaks en daarin angstig. Een paard is groot en sterk en als je niet weet wat je doet kan een paard voor jou onberekenbaar zijn. Ik kom heel veel situaties tegen waarbij het paard wordt beschouwd als gevaarlijk, maar waar het dier alleen geruststelling zoekt. Ik zorg hiervoor: ik rook vredespijpjes tussen het paard en de eigenaar.”

Paardenfluisteraar

Bent u een paardenfluisteraar, net zoals Derek Ogilvie bekend staat als de babyfluisteraar? “Ja, je kunt me een paardenfluisteraar noemen. Ik ben retesensitief en al mijn zintuigen helpen me. Zowel paarden als mensen hebben sensoren over ons hele lichaam, alleen gebruiken de mensen die sensoren vaak niet. Ik doe dat wel en krijg hierdoor op een heel ander level informatie: hierdoor kom je in een harmonieuze toestand bij elkaar. Het is een dierlijker vorm van communiceren, maar wij zijn ook niets anders dan dieren.” Ze laat echter niet over zich heen lopen, door mens noch paard: “Ik blijf wel rationeel en houd mijn kop erbij. Mijn intentie moet van mij blijven en ik blijf de baas. Dat is een noodzaak, anders neemt het paard de controle over.”

Rutten voelt dus paarden aan op een heel sensitieve manier, maar is dat alles wat ze doet om erachter te komen wat een paard of een pony mankeert? Ze informeert: “Ik pendel ook volgens de Bach-remedie. Bach was een wetenschapper die rond 1840 leefde. Hij ontdekte dat er 36 basistypes van energie bestaan op de basis van bloesem. Ik kijk de situatie met een paard meestal een weekje aan, maar als het heel erg is, pak ik de Bachkaart met de 36 energievormen en pendel ik het paard.” Lachend: “Hoewel ik eigenlijk het baasje moet pendelen.” Ze vervolgt: “Als een paard bijvoorbeeld heel schrikachtig is, kan dat duiden op een onverwerkt stuk verleden dat in gedrag wordt omgezet. Afhankelijk van onder meer het type paard en de manier van gedragen geef ik het dier een pipetje met bloesemdruppels. Dit helpt om de emoties van het paard te herstellen.”

Rutten is weliswaar op kleine schaal bezig, maar ze hoopt dat haar daden helpen om de wereld een beetje beter te maken. “Wat ik echt wil, is dat er voor iedereen meer ruimte komt. Dat de inzichten die de mensen hier krijgen, gemeengoed gaan worden en geen bijzaak meer zullen zijn. Het geeft ons een betere samenleving en brengt meer waarde aan het leven als we elkaars kwaliteiten ook onderkennen en niet alles en iedereen in hokjes gaan plaatsen.
Voor meer informatie: www.stalparadiso.info.