Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 januari 2010

“De grote afkoeling is begonnen”

Weerman Bas Schijff heeft eigen theorie over zonnevlekken

RIJNSBURG – De bekendste weerman van de regio weet iedere dag vele duizenden mensen te vermaken met zijn weerpraatje. Met grote kennis van zaken verklaart Bas Schijff waarom het de afgelopen dag nat, droog, koud of warm was. Vervolgens voorspelt hij het weer van de volgende dag en legt uit waarom hij tot zijn bevindingen komt. Ieder weerpraatje sluit Schijff af met een weerspreuk. “Soms wordt er teveel over het weer geouwehoerd. Maar ik begin ermee als ik opsta en ga ermee naar bed.”

Door Joep Derksen

Al van jongs af had Schijff veel interesse in het tuingebeuren. Het was dan ook niet onlogisch dat hij na de lagere school doorleerde op de tuinbouwschool. Nu werkt hij al 42 jaar op een kwekerij, maar de meeste mensen kennen hem niet van dit werk. Voor RTV Katwijk, Nens en Radio IJsselmonde Rotterdam verzorgt hij het dagelijkse weerpraatje. Ook schrijft hij weerberichten voor www.blikopnieuws.nl. Schijff: “Vanaf m’n 18de jaar ben ik een aantal jaren actief geweest als 27mc’er. Dit soort uitzendingen werd in 1974 verboden en ik ben met een groepje mensen piraat geworden: we begonnen Radio Rijnsburg. We kregen door de soort muziek die we draaiden veel populariteit in de regio.”

Hij vervolgt: “Ik heb van mijn hobby m’n werk gemaakt. Het weer hield ik altijd al in de gaten en in 1990 werd ik gevraagd om een weerpraatje te beginnen. De mensen van de radio vonden het prettig om een weerpraatje te houden. Ze kenden mijn hobby en vroegen me om het te doen. Ik heb er geen seconde over na hoeven denken, want ik vind het heerlijk om mijn kennis naar buiten te brengen en over te dragen aan anderen. Ik begin met het weer als ik opsta en ga ermee naar bed. Iedere ochtend bekijk ik op mijn eigen weerstation hoe de vlag erbij hangt.” Daarnaast heeft Schijff een kamer in zijn huis volledig ingericht om de meest actuele weerinformatie te ontvangen. Op een computer houdt hij de meest actuele weersituaties bij met zijn website
www.weerbericht.nu. “Ik maak onderscheid tussen neerslag die overdag en ’s nachts valt; dat is iets wat het KNMI nog altijd niet doet, terwijl het voor bijvoorbeeld de wegenbouw heel nuttig is: in deze sector wordt vaak ’s nachts gewerkt.”

Fout

Regelmatig wordt weermensen verweten dat ze ‘het’ altijd fout hebben. Onterecht, zo vindt Schijff, die in 2009 benoemd is tot Lid in de Orde van Oranje Nassau: “Ik heb het ongeveer 90% van de tijd goed. Het is vandaag zondag 17 januari en ik voorspel dat het nog twee weken kwakkelweer blijft. Eergisteren was het namelijk nieuwe maan en de spreuk zegt: ‘Het weer met nieuwe maan houdt meestal veertien dagen aan’. Begin februari komt er een nieuwe koudegolf, dus een elfstedentocht kan altijd nog, maar of het gebeurt weet ik niet. De natuur is namelijk grillig.”

Het interview wordt onderbroken door een telefoontje: of hij het weerpraatje wil doen voor Radio IJsselmonde. Gezeten achter zijn keukentafel en zonder notitieblaadje houdt Schijff zijn weerpraatje: “Nu moet de winter het onderspit delven, want door een hogedrukgebied boven Spanje komt een oceaandruk onze kant op. Dat zorgt voor kwakkelweken en hierdoor is er een patstelling tussen de koude lucht boven Rusland en het hogedrukgebied boven Spanje. Vanaf vrijdag (22 januari) krijgen we regen en wind en is de dooi compleet, maar zodra het hogedrukgebied uit Spanje vertrekt kan de kou weer toeslaan. Na 26 januari beginnen we weer met een schone lei aan de winter.”

Opwarming

Vorige maand was er in Kopenhagen een conferentie over de opwarming van de aarde; duizenden politieke leiders en vertegenwoordigers van milieuorganisaties vergaderden wekenlang in een stad waar de temperaturen tot beneden de 20 graden onder nul zakten. Het was een ironische situatie, zo vindt Schijff ook. Hij gelooft namelijk niet in de mythe van de opwarming van de aarde, maar heeft een eigen theorie. “Iedereen roept over de opwarming van de aarde, terwijl de aarde al twee jaar aan het afkoelen is. Dat heeft namelijk te maken met de zon, want de zon is de grootste opwarmer van de aarde. Een half uur zon geeft evenveel energie als de mensheid in een jaar verbruikt. Een dag zon is dus voldoende voor 48 jaar aan energieverbruik. Van de zon komen zonnevlekken en die volgen een korte – elfjarige – en een wat langere, 23-jarige, cyclus. In de periode van 1985 tot 2008 is deze zonneactiviteit veel extremer geweest dan in de honderd jaar ervoor. Sinds 2008 is het een stuk rustiger op de zon en sinds die tijd koelt het ook af op de aarde.”

Schijff vervolgt: “Rond het jaar 1700 was er veertig jaar lang ook een stille periode aan zonneactiviteit en toen was er een kleine ijstijd. Vanaf 2013 komt er weer een nieuwe cyclus van zonnevlekken die dan tien jaar lang in hoeveelheid en kracht afnemen, dus voorlopig zal de aarde gewoon afkoelen.” Hij verzucht: “De wereldorganisaties willen dat echter niet erkennen. Een minister zegt dat 95% van de wetenschappers overtuigd is dat de aarde opwarmt, maar dat is bezijden de waarheid. 50% van de wetenschappers wordt namelijk doodgezwegen en de andere 50% heeft de opwarming opgeschmukt. Een Al Gore heeft het nooit over de zon, omdat dit niet past in zijn politieke verhaal. Het doodzwijgen van die andere helft van de wetenschap en het verhaal dat zij brengen is zeer kwalijk. Feit is dat de opwarming tussen 1985 en 2008 niet gebeurde door de mens, maar door de zon. Ook is er geen sprake van een slechtere luchtkwaliteit die wereldwijd plaats vindt. Honderd jaar geleden was de lucht veel slechter dan nu het geval is. Hooguit zijn er plaatselijke omstandigheden, zoals een zware industrie of een geografische ligging die te maken hebben met een mindere luchtkwaliteit. De atmosfeer reinigt wereldwijd de vuiligheid, want die deeltjes worden er uitgeregend.”

IJs

Schijff bekrachtigt zijn verhaal: “In 209 was er al 1,1 miljoen m2 meer ijs dan in het jaar ervoor. Nu groeit er nog veel meer ijs aan. De winters zijn langer geworden en dus wordt de afsmeltperiode korter. Bovendien worden de winters de komende jaren nog kouder. Ten zuiden van Spitsbergen was het water altijd 7,5 graad. Nu is de watertemperatuur gedaald naar circa vijf graden. Dat is 2,5 graad minder; hierdoor kan meer ijs ontstaan en kan het poolijs groeien. De terugkeer van de koude is niet incidenteel, maar structureel. Het komt zelfs in een versnelling, want doordat er meer ijs is, wordt de zon meer gereflecteerd en blijft er minder zonnewarmte op de aarde. Daar komt bij dat de magnetische straling van de zon aan het afnemen is. Dit leidt tot meer wolken, meer neerslag en ook meer afkoeling. De politici lopen achter de feiten aan; ze hebben een tunnelvisie en oogkleppen, maar worden door de natuur ingehaald, want alles wordt kouder.”

Welke wensen heeft Schijff voor de toekomst? “Veel van mijn weerspreuken verzin ik zelf of heb ik uit een oud spreukenboek. Ik wil ooit zelf een spreukenboekje schrijven met moderne spreuken. Daarnaast ben ik ooit als weerman op tv geweest bij Kanaal 7. Dat tv-werk lijkt me wel leuk om een paar dagen in de week weer te doen, bijvoorbeeld om ieder weekend Piet Paulusma te vervangen. Hij heeft altijd dezelfde afsluitzin en ik zou de weersvoorspelling kunnen eindigen met steeds weer een nieuwe weerspreuk.”


1 Comments:

At 7:19 a.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 

Een reactie posten

<< Home