Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 februari 2010

Hangjongeren gesprek van de nacht

VOORHOUT – “Wat moeten we toch met die ellendige hangjongeren?” Een concrete oplossing bleef vrijdag 19 februari achterwege, maar er was tijdens de discussie over “onze hoop voor de toekomst” in café-restaurant Boerhaave voldoende gelegenheid om het hart te luchten.

Door Joep Derksen

“Ik heb in Rotterdam, Delft en Leidschendam gewoond, maar ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ieder weekend ruim ik kots, afval en gebroken flessen op. Ik ben bedreigd en bij mijn auto is ingebroken”, liet een van de bezoekers kwaad weten. Een ander: “Sinds de sluiting van Merlijn staan de dealers achter op het parkeerterrein bij de Albert Heijn: zorg voor cameratoezicht! In de vakantieperiode heb ik de hele dag last van de hangjongeren, zelfs tot ver na middernacht. Ze hangen op de steiger bij het bestuurscentrum, tussen mijn huis en de bibliotheek en op het parkeerterrein van de Albert Heijn. Ik meld de overlast niet meer, want de jeugd voelt echt wel aan dat de meldingen komen van de mensen die het dichtste wonen bij waar zij staan.”

Door de politie wordt regelmatig geadviseerd om in geval van overlast met de hangjongeren te praten. Dat advies werkt echter averechts, zo weten de ervaringsdeskundigen: “Als ik verzoek om het afval in de prullenbak te gooien, krijgen we al de viezigheid in onze tuin. Als ik voor het raam sta om naar die jongens te kijken, krijg ik de middelvinger. Al jaren blijkt dat de politie niets kan; de oplossing moet van de politiek komen. Pak de gezinnen aan waar die jongens wonen en houd hun kinderbijslag in!”
De VVD-politici die de avond georganiseerd hadden, lieten weten sympathiek te staan tegenover de problematieken. De suggestie om meer boa’s in te zetten om de hangjongeren te beboeten, vond een willig oor. Extra camera’s inzetten, had niet de instemming van iedereen, aangezien dit het hangjongerenprobleem enkel zou verplaatsen. Jan-Willem van der Vijver, kandidaat 7 en wijkagent in Katwijk liet weten: 80% van de jongeren is goed bezig, 15% neigt naar het slechte en 5% is niet meer te redden. Van die laatste groep heeft u helaas waarschijnlijk het meeste last.”