Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 april 2010

Bastiaan Ragas ondersteunt Bloemsteekevenement

‘Opbrengsten gaan rechtsreeks naar kankeronderzoek’

HILLEGOM / LISSE – De Stichting Hillegom Promotie stelt het bloemsteken van het kunstwerk op vrijdag 23 april in het teken van kankeronderzoek. Het bloemsteken van het kunstwerk vindt plaats in de hallen van Tuberbulb Export b.v., Hillegom Zuid (nabij de Mc Donalds). Meer dan 100 bloemstekers, geselecteerd uit buurtverenigingen, zullen hier hun kunsten vertonen en de bekende Lisser Bastiaan Ragas treedt op en fungeert als presentator.

Dr. Wilma Mesker, die haar eerste onderwijsjaren in Noordwijk heeft gevolgd, heeft een nieuwe test ontwikkeld op basis van het eiwitprofiel. Afwijkende eiwitten in het bloed kunnen duiden op de aanwezigheid van kanker. Helaas wordt kanker van de dikke darm pas vaak in een laat stadium van de ziekte gevonden en behandeld, met als gevolg dat teveel mensen hieraan overlijden. Het bloemsteken is gratis te bezichtigen, terwijl genoten kan worden van een keur aan activiteiten. Alle opbrengsten van die activiteiten, waaronder lotenverkoop, ontspanningsmogelijkheden en versnaperingen, komen geheel ten goede aan dit onderzoek.

Ragas is geboren en getogen in Lisse en heeft daar de helft van zijn leven gewoond. Zijn muzikale carrière is hij begonnen met een schoolband. Na zijn middelbare school is hij gaan reizen en werken en in de afgelopen twintig jaar heeft hij bijna elk deel van theater, film en het televisievak onder de knie gekregen. Of het nu gaat om films, toneelstukken gedaan, muziek maken of tv-programma’s presenteren. Hij werkt graag belangeloos mee aan dit evenement. ‘Ik heb bijzondere relaties verloren vanwege kanker, zoals mijn schoolvriend uit Lisse en de moeder van mijn ex-vriendin. Dat is de oma van mijn zoon Sem. Dat was een bijzonder heftige periode: mijn toenmalige vriendin Laura verloor haar moeder toen de dokter dacht dat het wel weer over zou gaan. Dat soort dingen grijpen je enorm aan. Als er onderzoek gedaan wordt en het geld gaat direct naar dat onderzoek, dan is dat geweldig. Ik word heel veel gevraagd voor goede doelen en dan vraag ik me af: hoeveel komt terecht bij mensen waar het hoort te komen. Ik ben vaak wat huiverig, zeker als het om grote bureaus gaat. Hier gaat het geld echter rechtstreeks naar het revolutionaire onderzoek zelf.’

Wat kunnen mensen deze middag en avond verwachten behalve uw optredens? ‘Het is voornamelijk een bijeenkomst om elkaar te zien, te genieten, muziek te luisteren en een biertje te drinken. Ondertussen steun je nog het goede doel ook. Ik geloof ook dat dit soort tijden voor veel mensen bijzonder zijn om met de gemeenschap dit te beleven. Tevens is het goed te beseffen hoe bijzonder het is om deze bloembollenstreek te hebben. Wees je bewust van die prachtige bloemen en al het geweldige toerisme dat deze kant op komt om onze zakken te spekken. Ik heb hier altijd met veel plezier gewoond. Het is een heel bijzondere plek in Nederland.’

Die middag en avond kan vooral genoten worden van big band muziek. Ragas: ‘Ik zal een paar nummers spelen en de avond presenteren. Ik ben te gast, maar heb al eens eerder met de Big Band Bollenstreek gespeeld: dat is een ongelooflijk goede big band. Ik speel veel met orkesten en big bands, maar zij zijn een van mijn favoriete bands. Het wordt een heel gezellige middag en avond voor alle aanwezigen, met leuke muziek, lekkere hapjes en een goed doel. Alle opbrengsten van het eten en drinken gaan ook naar het onderzoek.’
Het bloemsteken vindt op vrijdag 23 april van 15:00 uur tot 23:00 uur plaats bij Tuberbulb Export B.V., Arnoudstraat 7 in Hillegom. De toegang is gratis. Het rekening nummer waarop, belastingaftrekbaar, gestort kan worden voor de directe ondersteuning van het revolutionaire onderzoek dat darmkankeropsporing in de eerste fases versneld, betreft: Stichting Community Service te Lisse, rekeningnummer 336505515, onder vermelding van ‘Onderzoek Wilma Mesker’. Een dag later onthult Minister Plasterk het Hillegoms bloemmozaiek.