Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 april 2010

‘Fijn om in de schijnwerpers te staan’

Sophie Clemens bereikt provinciale finale voorleeswedstrijd

LISSERBROEK – Ze haalde net niet de landelijke finale, maar mag zich wel de beste voorlezer van de Duin- en Bollenstreek noemen. De 12-jarige Sophie Clemens was doorgedrongen tot de provinciale finale en had al 12.000 deelnemers uit Zuid-Holland achter zich gelaten. Ze schitterde in de Provinciale Voorleeswedstrijd met het presenteerlezen van het boek ‘Hoe overleef ik het jaar 2000?’ van Francine Oomen. Helaas werd ze net verslagen door voorleesster/actrice/zangers Maral van der Spek uit Rotterdam, met het boek: ‘Bernie King en de magische cirkel’ van Daan Remmerts de Vries.

Voor de pre-tiener was het een geweldige belevenis: ‘Ik had me opgegeven voor deze wedstrijd omdat het me een leuke ervaring leek. Ik wist niet dat ik deze provinciale zou kunnen bereiken. Ik moest hiervoor eerst voor mijn klas voorlezen en de top 3 van de groepen 7 en 8 streden daarna in de schoolhal voor de eerste plaats. Bij het voorlezen moet je goed letten op waar je de klemtonen zet en hoe je voorleest. Vertel je het voor het publiek of lees je in jezelf? Het is beter om het voor het publiek te vertellen.’
Het optreden gaf Sophie best een kick: ‘Als ik voorlees, luisteren de mensen naar mij. Het is fijn in de schijnwerpers te staan en alle ogen op me gericht te hebben.’ Dat ze uiteindelijk net niet won tijdens de provinciale finale in Rotterdam, vond ze in eerste instantie wel jammer, maar nu heeft ze er vrede mee. ‘Maral was heel goed. Toen ik mijn naam niet hoorde als winnaar was ik wel wat teleurgesteld, maar de winnares verdiende het ook.’ De finale van de nationale voorleeswedstrijd vindt op 19 mei in Utrecht plaats.