Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 april 2010

Volmaakt gelukkig door jazz

NOORDWIJK – Vanaf zijn vroegste jeugd is Han van der Rhee helemaal gek van muziek. Op zijn elfde zat hij in een bandje en meerdere keren tijdens zijn carrière heeft de pianist overwogen of hij van zijn passie het hoofdberoep zou maken. Zover is het niet gekomen, maar hij maakt al meer dan een kwart eeuw furore als pianist van het Bob Rigter Kwartet.

“Ik ben mijn hele leven al pianist; op m’n 16de heb ik met Freek de Jonge gespeeld. Hij vroeg of ik samen met hem het vak in ging, maar ik zei ‘Nee’ omdat ik studeerde. Toen heeft hij met Bram Vermeulen Nederlands Hoop opgezet. Ik kwam Bob Rigter in 1980 tegen en hij stelde voor om samen wat te spelen. In eerste instantie was het een soort straatbandje, maar dat groeide uiteindelijk uit tot wat het nu is. Al 25 jaar treden we wekelijks op, onder meer op het North Sea Jazz Festival en donderdag 29 april op Grentpop.”

Muziek is zijn passie “Twee jaar lang speelde ik niet in de band, omdat ik dacht dat ik het niet kon combineren met mijn werk als huidarts. Het wordt bij die optredens wel eens laat en je moet de volgende dag fris zijn voor je patiënten. Maar ik miste het bijzonder: jazz is een van de weinige dingen waarbij ik helemaal mezelf kan zijn. Als ik jazz maak, doe ik helemaal niets anders en als ik een heel mooie solo speel, ben ik volmaakt gelukkig.”