Realisatie station met een half jaar vertraagd
SASSENHEIM – De realisatie van het treinstation laat minimaal nog een half jaar langer op zich wachten. Tot voor kort ambieerde het gemeentebestuur om dit station uiterlijk december 2010 klaar te hebben, maar nu is de vroegst mogelijke openingsdatum gesteld op mei 2011. Wethouder Leo van der Zon (VVD) presenteerde de meest recente informatie op vrijdag 25 juni.
Door Joep Derksen
Al in 2005 werd de Wasbeeklaan gekozen als de locatie waar het treinstation moet komen. Nadat in 2007 een financieel tekort was vastgesteld, schoten het Rijk en de Provincie Zuid-Holland bij met extra financien. De verwachting is dat iedere dag 1.000 mensen op het Station Sassenheim, zoals de officiele naam zal zijn, zullen instappen en 1.000 mensen zullen uitstappen. Er komen 250 parkeerplaatsen, 630 fietsenstallingen, waarvan 90 fietskluizen en vier bushaltes. Doel is dat twee keer per uur een stoptrein het station aandoet. Mogelijk wordt deze frequentie op termijn verhoogd. Onlangs hebben de gemeente, ProRail en de NS vastgesteld dat een verbinding met de Warmonderweg het uitgangspunt moet zijn.
Van der Zon: “Het wordt dus mogelijk een aansluiting te maken vanaf de Warmonderweg. Zo kun je de Wasbeeklaan en de Wasbeekerlaan ontlasten. Het autoverkeer gaat niet door de verdiepte tunnel, alleen bussen en fietsers. Er komt een fietspad langs de Wasbeekerlaan en we denken nog na over een fietspad langs Zandsloot naar het station toe. Ook komt er een kiss & ride voorziening. Met keermogelijkheid, anders kun je wel kissen, maar niet rijden.”
Slopen
Ondertussen zijn de woningen aan de Wasbeeklaan 4 en 6 gesloopt. Maandag 28 juni begon de officiele aanleg van de bouwweg en de start van de grondwerkzaamheden. De feitelijke bouw van het perron wordt in augustus gestart door ProRail. Als de aarde niet verder afkoelt en de vorst zich inhoudt, kunnen deze werkzaamheden in maart 2011 gereed zijn. Van der Zon toonde zich een optimistisch man: “Het station kan dan mogelijk al in mei geopend worden.” Als symbolische start van de bouwwerkzaamheden bood de wethouder de goedgekeurde bouwvergunning aan die door Marco Verkuil, bouwmanager van ProRail, dankbaar in ontvangst werd genomen.
Desgevraagd stelde Van der Zon dat de overlast van de bouwwerkzaamheden tot een minimum beperkt zullen blijven. “Het gebied ligt immers buiten de bewoonde wereld, dus die overlast is van een heel andere orde van grootte dan waar het gaat om de verkeersoverlast rondom de Voorhoutse Herenstraat.” Tussen de A44 en de spoorlijn komen geen bedrijven, maar wel “een soort recreatietransferumpje, zodat je van dat station naar het Groene Hart gaat. Je kunt dan denken aan bootverhuur of fietsenverhuur. Er komt in ieder geval geen bioscoop of Panorama Tulip Land”, lachte de wethouder.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home