Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 augustus 2010

‘Dit is het echte werk’

LISSE – ‘Ik zou nooit uitblinker zijn geworden als ik niet met de leden van de jongerenraad van Cardea Jeugdzorg aan het werk was gegaan.’ De 19-jarige Ilja Stroeve is onlangs verkozen tot MBO-uitblinker van ROC-Leiden en strijdt op 8 oktober om de titel ‘MBO-Uitblinker van Nederland’. Stroeve is geen zondagskind en heeft deze eervolle titel bereikt ondanks moeilijke persoonlijke omstandigheden, zoals een scheiding van haar ouders en haar eigen ADHD. Ze is echter iemand die doorknokt en haar inspanningen worden door haar omgeving hoog gewaardeerd.

Stroeve is nog altijd een beetje beduusd dat juist zij de titel ‘Uitblinker’ mag dragen. Dat zij zich zo heeft onderscheiden voor de ROC-Leiden is voor haar al een overwinning op zich en ze kan zich niet voorstellen dat ze de titel voor heel Nederland gaat winnen, zo laat ze weten. ‘Voor mij is de leerling van het jaar iemand die netjes zijn of haar huiswerk maakt en goede cijfers scoort. Ik heb niet altijd voldoendes gehaald en zie mezelf niet als voorbeeldleerling. Sterker nog, ik had in het tweede jaar bijna mijn stage niet gehaald en heb het hele jaar lopen herkansen en inhalen. Het was een compliment dat ik genomineerd werd.’ Even dacht Stroeve dat haar ADHD ook een van de redenen zou zijn geweest om haar te nomineren. ‘Ik heb toen gezegd dat als dat zo was, ze de prijs direct weer mochten terugnemen. Ik heb ADHD en dat is geen stoornis, maar een levensstijl. Ik probeer daar iets van te maken en wil niet winnen omdat ik ADHD heb. Ik wil winnen omdat ik uitblink.’

Deze zelfverzekerde uitspraak laat ze direct volgen door woorden waaruit haar betrokkenheid met anderen blijkt: ‘Overigens had ik het nooit tot uitblinker kunnen schoppen als ik niet met de jongerenraad van Cardea aan het werk was gegaan. Als stagiaire heb ik daar met de anderen een filmproject opgezet. Deze film toont tegen welke problemen jongeren aanlopen wanneer ze op hun 18de niet meer ondergebracht kunnen worden bij Cardea. Alle leden van de jongerenraad hebben hun eigen familiaire problematieken. Maar het zijn zulke topjongeren; ze zijn intelligenter, nadenkender en betere leerlingen. Het zijn topjongeren die de wereld kunnen veroveren!’

Mede dankzij de film nomineerde Stroeve’s persoonlijke loopbaanbegeleider haar voor de titel ‘MBO-Uitblinker van ROC-Leiden’. Tijdens deze finaleronde zat ze met negen anderen aan een tafel en diende ze de juryvragen te beantwoorden. Stroeve slaagde met glans en gaat op 8 oktober voor goud. Vooralsnog maakt ze zich echter geen illusies: ‘Die dag is het een soort feest, maar ik weet niet echt wat er gaat gebeuren en eigenlijk wil ik dat zo houden. Ik heb al even op de website gekeken en de mensen die genomineerd zijn, zijn dat met goede reden.’ Hiermee onderschat ze echter haar eigen kracht en inzet, want Stroeve is van ver gekomen en heeft heel hard geknokt. Op 8 oktober maakt ze evenveel kans als de andere kandidaten om de MBO-Uitblinker van Nederland te worden.

Volgend jaar gaat Stroeve de SPH-studie aan het HBO volgen. Ze blijft echter als vrijwilliger betrokken bij de jongerenraad van Cardea Jeugdzorg. ‘Dit is het echte werk. Je maakt soms heftige dingen mee, waarbij je stevig in je schoenen moet staan, zoals knokpartijen of scheldpartijen naar mij toe. Ik vind het echter geweldig om bij Cardea actief te zijn.’
Voorafgaand aan de uitreiking, kan op Ilja gestemd worden: www.6DBO.nl/nl/uitblinkers. Klik dan op Ilja Stroeve en geef haar steun.