‘Schiphol en bewoners zijn tot elkaar veroordeeld’
Brekelmans vindt niet dat het besluit van de Alderstafel al te negatief moet worden uitgelegd: ‘Het is mogelijk dat er beperkte verschuivingen plaats vinden van de ene regio naar de andere. Dat hoeft niet alleen richting de Duin- en Bollenstreek te gaan. Het vliegtuigennetwerk is een waterbed; starts en landingen zijn afhankelijk van de wind en de meteorologische omstandigheden. De komende twee jaar wordt een proef gehouden en de berekeningen zijn dat de verschillen die optreden, maar minimaal zijn. Na die twee jaar zullen aanpassingen al dan niet definitief worden.’
Geluidsoverlast
Het oude normen- en handhavingstelsel wordt overboord gezet en het berekenen van geluidsoverlast wordt ook op een andere manier gedaan. Hoe de nieuwe wijze van geluidsoverlastmeting zal gebeuren, weet Brekelmans nog niet. ‘de oude methode is ingeruild voor een nieuwe methodiek waar de bewonersvertegenwoordigers mee ingestemd hebben. Zij willen hiermee een garantie hebben dat door de nieuwe normen de gevolgen voor de bewoners binnen de perken blijven. Ik weet nog niet alle details, maar ze zijn er deze week uit gekomen over deze garanties.’
Hij vervolgt: ‘We moeten naar een systematiek van geluidspreferente banen toe. Dat betekent dat er wordt gekeken welke banen het minste hinder geven. We tellen dus koppen; onder welke aanvliegroutes wonen de minste mensen. De Kaagbaan en de Polderbaan leveren het minste hinder op; die banen zijn dus geluidspreferent.’ Dus er komen wel meer vliegtuigen en dus meer geluidhinder over de Bollenstreek? ‘Die conclusie is iets te voorbarig, omdat deze banen ook voor het landend verkeer gebruikt worden. Landend verkeer geeft minder hinder dan startende vliegtuigen.’
Opdoeken
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home