LISSE – Het college van burgemeester en wethouders is bereid om 818.000 euro extra te investeren in het Regionale Investeringsfonds (RIF) voor de aanleg van de Rijnlandroute. Twaalf van de vijftien gemeenten van de regio Holland Rijnland moeten instemmen met een extra bijdrage, die per gemeentegrootte verschilt in hoogte. Als een van die gemeenten het ‘Njet’ laat horen, vervalt de complete Rijnlandroute; een wegverbinding tussen Valkenburg en de A4.
Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) liet dinsdag 26 oktober weten: ‘Katwijk betaalt 8,6 miljoen euro en wij 818.000 euro. Deze financiering wordt in de jaren 2023 en 2024 betaald. Daarnaast moet de Provincie extra geld bijdragen om ervoor te zorgen dat de Rijnlandroute gerealiseerd wordt. We stellen als harde eis dat de financien voor de Noordelijke Ontsluiting Greenport en het hoogwaardig openbaar vervoer niet onder de realisatie van de Rijnlandroute mogen lijden. Financiele verschrijdingen in de toekomst zijn nimmer voor de betrokken gemeenten.’
Dat laatste klinkt stoer, maar hoe hard is die uitspraak? Immers, enkele jaren geleden was de verwachting ook dat de gemeenten niet nog eens extra zouden bijdragen aan de infrastructurele ontwikkelingen in de regio. Van Zelst: ‘Die uitspraak is zo hard als staal, maar als de toekomstige raad het zo zacht als boter wil maken, dan kan dat.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home