Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2010

Brug over Greveling staat passantenhaven in de weg

LISSE – ‘De brug over de Greveling komt er misschien niet’. Woorden van wethouder Bas Brekelmans op dinsdag 16 november. Nieuwe collegeplannen om een passantenhaven op de kop van de Greveling te realiseren zorgen ervoor dat de oude plannen voor een 1,40 meter hoge brug niet meer gerealiseerd hoeven te worden, hoewel de bouwvergunning al is afgegeven. De aanleg van de brug over de Greveling, zoals het verwoord was in het Masterplan Greveling, is door het coalitieprogramma onlosmakelijk verbonden met de wens om een passantenhaven te maken. Het is niet de bedoeling dat de aanleg van de brug de mogelijkheden van de passantenhaven hindert. Daarom wordt de aanleg van de brug uitgesteld.

Kort geleden startte een onderzoek naar de passantenhaven aan de kop van de Greveling (naast de Elka). Brekelmans: ‘Een klein bureau wordt voor minder dan 10.000 euro ingehuurd om zaken te onderzoeken als draaicirkels, ligplaatsen, sanitaire voorzieningen, de hoeveelheid gebruikers en of mensen er kunnen overnachten of niet. Ook het vraagstuk van de Roeivereniging wordt meegenomen.’ De geplande 1,40 meter hoge brug vormt mogelijk een belemmering voor een deel van de boten die van de passantenhaven gebruik kunnen maken, zoals grotere jachten en zeilboten. Daarom wordt de aanleg van de brug uitgesteld en wellicht afgesteld.

Brekelmans: ‘We bepalen door het onderzoek eerst onze wensen en eisen en vervolgens hoe we zo’n passantenhaven inrichten. Als we daar antwoorden op hebben, komt er een bestemmingsplan voor een passantenhaven. Dan is de kans groot dat de brug niet doorgaat, aangezien het een obstakel voor het plan is.’ Projectontwikkelaars rondom de Greveling hebben meebetaald aan het realiseren van de brug en formeel moet de gemeente het geld teruggeven wanneer die brug er niet komt. Het liefst zou de gemeente echter het geld gebruiken voor de passantenhaven, maar hierover moet nog overleg met de ontwikkelaars gepleegd worden. Brekelmans: ‘Als de brug er niet komt, ontstaat er een gat tussen de geplande appartementscomplexen; op die grond kan wellicht extra gebouwd worden.’
De wethouder kijkt, vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek, uit naar de komst van de passantenhaven. ‘Het zou een toevoeging zijn, want het geeft voor waterrecreanten altijd een goed gevoel om in dorpjes binnen te kunnen varen. Hoe verder je in een dorp komt, hoe leuker het is en na voltooiing van de Hobaho, kom je met de boot tot aan de rand van het centrum.’