Lisse betaalt extra mee aan Rijnlandroute
De politieke partijen van Lisse riepen in een amendement het college op om keuzes te maken als de financiële situatie daartoe dwingt. ‘Kies dan voor het aanleggen van een duurzame en volledige variant van de Rijnlandroute en de Noordelijke Ontsluiting Greenport (NOG). De (volledige) aanleg van de Rijn Gouwe Lijn-West wordt hieraan ondergeschikt gemaakt.’
Fractievoorzitter Marianne Entrop (VVD) lichtte het amendement toe: ‘Gelet op het hoge provinciale en regionale ambitieniveau met betrekking tot het realiseren van strategische infrastructurele projecten binnen onze regio en de hiermee verband houdende grote financiële risico’s, is het absoluut niet ondenkbaar dat er de komende jaren (lastige) politieke keuzes gemaakt moeten worden. Hierbij mag niet onvermeld blijven dat (toegezegde) Rijksbijdragen voor deze projecten uiterst onzeker zijn. Tevens mogen we de ogen niet sluiten voor de huidige crisis in de bouwsector met alle uitdagingen vandien voor de (regionale) woningmarkt. Belangrijke en noodzakelijke kostendragers voor genoemde en geplande infrastructurele projecten staan hiermee onder grote druk.’
Ze vervolgde: ‘Gezien het voorgaande is het belangrijk dat het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland op voorhand besluit, dat in voorkomend geval van noodzakelijke politieke keuzes wordt gekozen voor het aanleggen van een duurzame en volledige variant van de Rijnlandroute. Met daarnaast de aanleg van de NOG. De (volledige) aanleg van de RijnGouweLijn-West heeft wat ons betreft een lagere prioriteit. Op (delen van) het beoogde tracé van de RGL-West zou dan ter overbrugging tot betere economische tijden een HOV-bus (doortrekken Zuidtangent) ingezet kunnen worden.
De overige raadsleden ondersteunden de woorden van Entrop. Gemeenteraadslid Kees Schrama (Nieuw Lisse): De NOG is van groot belang voor onze gemeente en verdient prioriteit boven de RGL-West.’ Zijn collega-raadslid Andre Bostelaar (CDA): Iets wat duidelijk is kan ik niet duidelijker maken.’ Fractievoorzitter Cees Verburg (D66): Het hoge regionale en provinciale ambitieniveau aangaande deze projecten noopt ons tot waakzaamheid. Dit is een krachtig signaal. De ontsluiting van de streek en de bouwlocatie Valkenburg is uiterst belangrijk. Onze voorkeur gaat uit naar de aanleg van een duurzame variant van de Rijnlandroute, met de Churchill Avenue. Dit amendement richt zich op het maken van verantwoorde keuzes. De RGL-West is ongeschikt; een goed alternatief is de HOV-verbinding in de vorm van een Zuidtangent.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home