Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2010

‘Opzetten recreatieve activiteiten niet van mijn geld’

Wie de jeugd heeft…

NOORDWIJK – ‘Zijn al die recreatieve onderdelen van de SJWB die niet rechtstreeks verband houden met het straatwerk echt nodig?’ Deze retorische vraag stelt wethouder Martijn Vroom, wanneer hij uitleg geeft over de forse bezuinigingen die de gemeente op wil leggen aan de subsidie die gevolgen zal hebben voor met name (een deel van) de jongere generatie.

Waarom zijn de jongeren het kind van de rekening tijdens deze bezuinigingsronde? ‘Daar ben ik het niet mee eens’, antwoordt Vroom. ‘Het gaat goed met de jongeren en ze hebben veel plekken om te spelen en te hangen. Bovendien heeft Noordwijk een druk verenigingsleven en voor de jongeren die niet gemakkelijk meespelen is er het jeugd- en jongerenwerk. Hierdoor kun je groepen jongeren die mogelijk vervelend kunnen worden tijdelijk ondersteunen en daar gaat geld in zitten. Momenteel geven we al bijna vier ton uit aan de SJWB en dan is de vraag gerechtvaardigd of al die recreatieve onderdelen die niet rechtstreeks verband houden met het straatwerk echt nodig zijn.’

Het college van burgemeester en wethouders beantwoord deze vraag ontkennend en stelt voor om 125.000 euro op de SJWB te bezuinigen. ‘Er zijn activiteiten die worden opgezet waarbij geen link is met het straatwerk. Wij subsidiëren voor het straatwerk en bij de kookcursus zitten geen kinderen die op straat zwerven, maar dat zijn kinderen die niet gemakkelijk meekomen. De kerntaken van de SJWB zijn het voorkomen en bestrijden van overlast. Het college ziet wel graag de Morgensteractiviteiten en het huttenbouwfestival behouden blijven; dat hoort bij de cultuur van Noordwijk.’ Hiervoor stelt de gemeente geld ter beschikking, al bepaalt de SJWB uiteindelijk of dat geld ook aan bijvoorbeeld het huttenbouwfestival wordt besteed. Vroom erkent dat: ‘We gaan de SJWB niet zeggen wat ze moeten doen, maar hun huidige werkzaamheden zijn te uitgebreid. Ik zou het jammer vinden als zij het huttenbouwfestival niet meer doen, maar we gaan ons niet met de inhoud bemoeien.’

Waar het SJWB flink gekort wordt, ontloopt de Jongerenraad alle bezuinigingen, net als alle andere adviesraden. Vroom: ‘Je moet hen in staat stellen om een onafhankelijk advies uit te brengen. Het budget van de Jongerenraad is 25.000 euro en afgelopen jaar hebben ze onder meer een frisdisco georganiseerd waar 50 jongeren op af kwamen. Bij een frisdisco van de SJWB kwamen maar vijf jongeren. Dat geeft toch te denken.’
Waar zijn de jaren ’60 van de vorige eeuw gebleven, toen jongeren massaal de straat op gingen wanneer iets hen niet beviel? ‘Ik verlang niet terug naar de jaren ’60; daar ben ik te jong voor. Bovendien ben ik het er niet mee eens dat mensen te hoop lopen tegen de overheid alleen maar om tegen de gemeente te hoop te lopen. Ik heb met een aantal jongeren gesproken en zij zeggen dat het SJWB leuke dingen doet, maar dat die activiteiten niet noodzakelijk zijn.’ De flashmob die de SJWB vorige week organiseerde vond Vroom een leuke actie, maar hij gaat er niet van trillen op zijn stoel: ‘Misschien komen er nog meer acties, maar ik zie het dorp nog niet ten strijde trekken om de SJWB bij te staan. Ik heb de SJWB een tegemoetkoming geboden in de bezuinigingen door binnen de BSO- peuterspeelzaal- en jeugd en jongerenwerkbudgetten te schuiven, maar dat hebben ze afgewezen. Ze willen alle recreatieve activiteiten overeind houden en van mij mag dat, maar niet met mijn geld.’