JOEP DERKSEN NOORDWIJK – ‘We moeten met ons allen trots zijn op wat we hebben bereikt met Noordwijk-Binnen.’ Ondanks dit krachtige verzoek van wethouder Leendert de Lange, bleek tijdens de 48ste stamtafel van zaterdag 26 maart dat er nog geen onverdeeld enthousiasme is onder de inwoners over de gerealiseerde projecten en de toekomstige plannen. Stedelijk architect Allyson Mannsur, tevens fractiesecretaris voor de Progressieve Combinatie Noordwijk, pleitte in haar inleiding ervoor om de gemaakte plannen in hun geheel uit te voeren. ‘Als er een andere politieke kleur is, ga dan niet shoppen uit de plannen die er waren.’ Zij kreeg bijval van de oud-wethouder van haar partij, Ton van Rijnberk: ‘We zijn al ruim tien jaar bezig met ontwikkelen; je moet het beeld vasthouden en in die richting blijven sturen.’
Deze woorden zinden Gerard van Stein, voorzitter van de Oude Dorpskern, helemaal niet en hij haalde fel uit naar de maatregelen die op 1 juli ingevoerd worden: het betaald parkeren op en rond het Kloosterplein. ‘Door het betaald parkeren haalt Dirk van den Broek parkeerinkomsten uit zijn garage, maar de winkeliers in de Kerkstraat moeten ook inkomsten krijgen. Kijk maar hoeveel Noordwijkers nu al buiten ons dorp hun boodschappen doen; 23% van het winkelend publiek in Lisse komt uit Noordwijk.’ Wethouder Martijn Vroom liet weten dat de discussie over de invoering van het betaald parkeren in Noordwijk-Binnen een gepasseerd station was: ‘De gemeenteraad heeft met één stem tegen besloten tot invoering van het betaald parkeren. We krijgen 700 woningen in Offem-Zuid en die zorgen ervoor dat 700 gezinnen hopelijk in Noordwijk gaan winkelen.’
De eerste inwoners die direct met het betaald parkeren te maken krijgen zijn de mensen die vlak bij het Kloosterplein wonen, zoals de Vreewijkenaars. Kees van der Zalm is één van hen: ‘In onze wijk staan 55 woningen en we zouden volgens de parkeernorm 87 parkeerplaatsen moeten hebben. Feitelijk zijn er maar 47. Voorheen hadden we de mogelijkheid om in de buurt te parkeren; bij de Rabobank, Digros en het gemeentehuis, maar dat verdwijnt allemaal. We kunnen de auto nergens meer kwijt en door de invoering van het betaald parkeren gaan de mensen hun auto’s ook in onze wijk parkeren.’ De Lange zag dit niet zo somber in: ‘Vierhonderd parkeerplaatsen worden aangelegd onder de D-winkels en de Kerkstraat wordt de centrale winkelstraat van Noordwijk.’Hans van den Berg vulde aan: ‘Alle Noordwijkers krijgen een gratis parkeerkaart die twee uur geldig is.’
Stamtafelaar Louis van Baalen zat vol met ideeën: ‘Noordwijk heeft net als Berlijn zijn eigen Unter den Linden. Maak gebruik van het plein met initiatieven als ‘Spelen onder de linden’, ‘Theater onder de linden’, culinair Noordwijk en gezellige terrasjes.’ Ewout Cassee deed er een schepje bovenop: ‘Het succes van de Kerkstraat is afhankelijk van de afstand die mensen bereid zijn om te lopen. Niemand wil ver lopen voor gele bananen, maar blauwe bananen zijn wel interessant. Maak van de Kerkstraat een blauwe banaan.’ Arjan Slobbe pleitte ervoor om het Jeroensplein (opnieuw) te verbeteren: ‘Je kunt er moeilijk fietsen en ouden van dagen kunnen er door de tegels heel moeilijk lopen.’ Een deel van deze problematiek wordt aangepakt met de herbestrating van de Kerkstraat, die duurt van 4 april tot begin juni. Of er een verkeerssluis in gebruik moet worden genomen, daar kwamen de stamtafelaars deze middag niet uit.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home