Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 april 2011

Kloos keert niet terug als vertrouwenspersoon

LISSE – Voormalig vertrouwenspersoon Luud Kloos, inmiddels een ‘gevorderde zeventiger’, wil niet meer terugkomen. In een interview geeft hij aan dat hij een half jaar geleden aan wethouder Adri de Roon (D66) had aangegeven niet meer terug te willen keren als vertrouwenspersoon. Hij wil zich meer bezig houden met het familieleven en zijn hobby’s. ‘Ik vind het goed en nuttig werk, maar aan alles komt een eind.’

Kloos heeft het besluit zelf genomen en naar eigen zeggen niet onder druk of vanwege slechte relaties met het gemeentebestuur: ‘Het instituut vertrouwenspersoon staat los van de figuur van Kloos. Ik ben er trots op dat ik die functie toch gestalte en gezicht heb gekregen. De raad voelt met me mee dat het heel goed is voor de burger om op iemand terug te vallen.’

Hij benadrukt dat er geen fricties waren tussen hem en De Roon: ‘Ik kan zakelijke dingen onderscheiden van de persoonlijke invalshoeken en heb met De Roon openlijke en duidelijke gesprekken gehad. Hij heeft zich altijd bijzonder correct tegenover mij gedragen.’ Dat de functie van vertrouwenspersoon nu een andere invulling krijgt, vind Kloos een ‘uitstekend idee’. Het sterke van de nieuwe opzet is dat het breder gelegd wordt: er zijn meer instanties die falen.’ Bent u gevraagd om te adviseren in de nieuwe opzet? ‘Nee, dat zou ik natuurlijk gewaardeerd hebben. Het is ook een klein beetje mijn kindje. Ik zal altijd bereid zijn om te adviseren in bepaalde nieuwe concepten.’