‘De oorspronkelijke kapitein stapt van boord’
Het merendeel van de fracties was positief over het collegevoorstel, waarin wordt gesproken over de mogelijkheden voor een aantal grote bouwprojecten. Enkele partijen vonden dat het voorstel veel inging op de details. Gemeenteraadslid Duindam (VVD/JES) vond dat er haast gemaakt moet worden met de uitvoering. ‘Het is nog maar drie jaar tot de gemeenteraadsverkiezingen; we willen voor die tijd resultaat zien.’ Gemeenteraadslid De Boer (CDA) vond het voorstel ‘realistischer dan de oude plannen’, maar waarschuwde voor ‘achilleshielen’, zoals het verlies van circa een half miljoen euro aan parkeerinkomsten. Immers, de nieuwbouw vindt ook op bestaande parkeerterreinen plaats.
De meeste kritiek kreeg het collegevoorstel om 14,5 miljoen euro te reserveren voor een parkeergarage op ’t Wantveld. ‘Een parkeerkelder op ’t Wantveld op eigen risico neerzetten lijkt me financieel en technisch buitengewoon riskant’, aldus De Boer.
Van Rijnberk sabelde de plannen neer. ‘De plannen voor het Palaceplein en Vuurtorenplein vallen stil en dat is betreurenswaardig; want juist op die plekken zou je willen dat je kwaliteit kan toevoegen.’ Van Rijnberk was tevreden over de plannen voor het Jan Kroonsplein en Hotels van Oranje. Over het Wantveld: ‘Het voorstel om de haalbaarheid van de parkeerbak van 14,5 miljoen euro te onderzoeken vinden we overbodig en verspilling van geld. Die 14,5 miljoen frustreert tal van andere projecten.’
Wethouder Leendert de Lange (VVD/JES) informeerde de raadsleden dat de ontwikkelideeën slechts ‘denkrichtingen’ zijn en erkende dat het parkeren een van de achilleshielen is. Wel riep hij de Progressieve Combinatie op om het collegevoorstel te steunen: ‘De PC heeft hier in het verleden verantwoordelijkheid over genomen.’ Wethouder Leon van Ast (Puur Noordwijk) ging in op de plannen om 14,5 miljoen te reserveren voor een parkeergarage onder ’t Wantveld en wees met een vinger naar de gemeenteraad. Eerder had deze raad namelijk gesteld dat de huidige parkeercapaciteit één op één gecompenseerd moet worden. Met dat uitgangspunt kost een parkeergarage 14,5 miljoen euro. ‘Mocht u wat anders vaststellen, dan zal dat het vertrekpunt van ons onderzoek zijn.’
Tegen Van Rijnberk stelde Van Ast: ‘Toen u verantwoordelijk wethouder was, waren er ontwikkelingen rondom de bouw van het Vuurtorenplein. In de doorontwikkeling van het Wantveld moeten we ook keuzes maken. We houden de zichtlijn van het Vuurtorenplein open en het schip dat water maakte hebben we gehoost en weer op drijven gebracht. Nu stapt de oorspronkelijke kapitein van het schip van boord. Ik snap niet waarom; heroverweeg uw beslissing.’
De politieke partijen waren vervolgens in meerderheid voorstander de mogelijkheid te onderzoeken het verlies van parkeerplaatsen niet één op één te compenseren door een nieuwe ondergrondse parkeerplaats op ’t Wantveld.
Van Rijnberk was niet te vermurwen: ‘Ik heb te lang meegewerkt aan het plan voor een parkeergarage in het Wantveld. Je kunt zo’n bak niet de grond in trekken. Technisch gezien is het een onmogelijke opgave, maar financieel gezien gaat het om de exploitatie. De kosten lopen 24 uur per dag door en zullen ook opgebracht moeten worden; er is geen particulier die deze kosten gaat opbrengen.’
Het plan ‘Noordwijk Zeewaardig’ werd echter goedgekeurd door een meerderheid van de raad en het college mag een onderzoek laten uitvoeren naar de haalbaarheid van een parkeergarage in het Wantveld.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home