Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 mei 2011

ISD scoort bij klanten

LISSE – Een klanttevredenheidsonderzoek van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Bollenstreek (ISD) naar haar eigen functioneren wijst uit dat de organisatie het prima doet. De cliënten uit de gemeenten Teylingen, Noordwijk, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout geven de ISD een algehele beoordeling van 7,35; ver boven het landelijk gemiddelde.

Robbert ’t Jong, directeur van de ISD, presenteerde de resultaten met trots: ‘De klant moet aan het woord zijn en dit is de tweede keer dat we zo’n klanttevredenheidsonderzoek gehouden hebben. We zijn zeer content met deze cijfers, al blijven er natuurlijk altijd wat zaken die verbeterd kunnen worden. We willen mensen het zo gemakkelijk mogelijk maken om de ISD-voorzieningen te gebruiken. Daarom gaan we de mensen die al een uitkering krijgen automatisch aanschrijven om hen eraan te helpen herinneren dat ze actie moeten nemen om te zorgen voor verlening van de uitkering.’

De directeur vervolgt: ‘We willen voorkomen dat klanten vaker dan één keer hun informatie moeten geven; iemand zou slechts eenmalig zijn verhaal moeten vertellen, waarna het in ons bestand staat.’ Van de 2.259 benaderde ISD-klanten, hebben 699 mensen de enquête teruggestuurd. Een kritische blik op de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek leert, dat de afdeling reïntegratie toch wat minder positief scoort. Minder dan de helft van de mensen is tevreden over de ISD-ondersteuning bij het vinden van een baan danwel vrijwilligerswerk. Wat is hier de reden voor? ’t Jong heeft de verklaring paraat: ‘Dit is toch de afdeling waar de mensen flink achter de vodden wordt gezeten om hen aan het werk te krijgen. Als je met rust gelaten wilt worden, ben je daar toch niet zo blij mee.’

Het klanttevredenheidsonderzoek over de ISD is uitgevoerd door de ISD. Is dit niet een kwestie van ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’? De directeur ontkent dit hartgrondig: ‘De uitvoering van het onderzoek is aanzienlijk goedkoper wanneer we het zelf doen. Er is hier geen sprake van dat de slager zijn eigen vlees keurt, want als we slecht zouden scoren, dan zouden we dat ook melden.’