Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 oktober 2011

“Vertrek overvalt me”

TEYLINGEN – Rita Verdonk’s mededeling dat ze uit de politiek stapte, kwam als een volslagen verrassing voor Ed Wegman, TON-fractievoorzitter. Hij hoorde pas van haar beslissing op het moment dat het Leidsch Dagblad hem om een reactie vroeg.

“Ik wist niet dat dit gebeurt”, bracht Wegman uit. “Ik had nog niet gehoord dat ze weg gaat. Ze heeft me niet gebeld en dat vind ik vreemd. Ik had op z’n minst mogen verwachten dat ze een emailbericht had gestuurd. Wel kregen we van de Kieskring Den Haag vanmorgen een bericht dat er een uitzending kwam van EenVandaag met een interview met Rita.”

De fractievoorzitter laat na de vraag te beantwoorden of hij teleurgesteld is in het feit dat Verdonk hem niet van tevoren had geïnformeerd over haar afscheid. Wel vindt hij: “Ik had verwacht dat ze als boegbeeld op de achtergrond haar rol zou vervullen. Er kan van alles gebeuren; het kabinet kan vallen of de situatie rond de PVV kan anders zijn. Maar ze wil kennelijk niet in de luwte zitten.”

Betekent Verdonk’s vertrek ook het einde van Trots Op Nederland afdeling Teylingen? “De partij is niet alleen Rita Verdonk, maar ze is wel een belangrijke factor in het geheel. Eigenlijk zouden we pas volgend najaar intern bespreken wat we als afdeling gaan doen. Dat gesprek wordt nu vervroegd; maandag 24 oktober hebben we een afdelingsvergadering. De komende tijd gaan we kijken welke mensen we hebben en of we ook na de volgende verkiezingen kunnen doorgaan.”

Ook als een meerderheid van de afdelingen over vier weken tijdens de ledenvergadering besluit om Trots Op Nederland op te heffen, blijft Wegman in de gemeenteraad zitten. “In zo’n situatie kunnen we niet onder de oude naam voortbestaan, maar we hebben van de kiezers een mandaat gekregen om politiek actief te zijn.”