Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 november 2011

Spoortunnel weer onderwerp van discussie

VOORHOUT – ‘Als de dienstregeling van de treinen tussen Leiden en Haarlem geïntensiveerd wordt, moet de gemeente met de NS en ProRail in overleg over oplossingen voor de spoorwegovergang.’ Voor gemeenteraadslid Joost Koomen (D66) is de maat meer dan vol. Hij reageert op berichten dat er een extra intercity over het spoor gaat rijden.

‘Als die berichten kloppen, komt er twee maal per uur een extra trein langs, dus in totaal vier keer per uur als je de andere kant meerekent. Nu al is de limiet bereikt voor de wachttijden bij het spoor. De NS wil een metrosysteem realiseren, waarbij iedere tien minuten een trein vertrekt. Het is reëel te verwachten dat er extra treinen komen. Met meer treinen zijn er aanpassingen nodig aan de overweg.’

Hij roept de gemeente op om te praten met de spoorwegpartijen. ‘Zorg dat onze lokale belangen bij NS en ProRail op tafel liggen. Met de verdere toename in treinen, moeten bij deze spoorwegovergang aanpassingen komen om het dorp leefbaar te houden.’ Hij stelt: ‘Vroeg of laat moet je toch naar een tunnel onder het spoor als oplossing. Of wellicht kan de overgang ontlast worden op het moment dat de randweg gerealiseerd wordt.’

Hij hekelt het defaitisme, dat bij het gemeentebestuur heerst: ‘Sommige mensen leggen zich bij voorbaat bij de situatie neer. Maar ik zie wel mogelijkheden, want gelijkvloerse oversteken zijn niet veilig. Kijk bijvoorbeeld naar mogelijkheden om het huidige voetgangerstunneltje uit te breiden voor autoverkeer; laat de experts daarmee aan de slag gaan. We moeten oplossingen vinden, want de NS voorziet een toekomst met een forse groei van het aantal reizigers. Dat betekent ook meer treinen. Het kantelpunt is nu bereikt en het gemeentebestuur moet zorgen dat er aanpassingen komen. En dan het liefst een tunnel of een brug; zoiets zal er op termijn bij de Herenstraat of de noordelijke randweg moeten komen.’

Vorig jaar was er een burgerinitiatief om een tunnel onder het spoor te realiseren, maar de politiek wilde hier niet mee. Niet alleen werd gesproken over te hoge kosten, ook speelde mee dat het bloemencorso dan wellicht niet meer door het centrum van Voorhout zou kunnen. Koomen denkt praktisch: ‘Dat probleem met die corsowagens is op te lossen; pas de tunnel aan zodat ze erdoor kunnen of pas de wagens aan zodat die iets minder hoog zijn.’

Gevraagd naar een reactie, laat de afdeling communicatie het bij het volgende bericht: ‘De NS heeft onderstaande reactie verzonden: ‘In nieuwsberichten wordt er van uitgegaan dat er vanaf 11 december (ingangsdatum nieuwe dienstregeling) meer treinen door Voorhout gaan rijden en een vaker gesloten spoorwegovergang. Dat is feitelijk onjuist. Er zullen niet meer treinen gaan rijden langs Voorhout, maar wel andere. De sneltrein Den Haag – Hoorn, die nu nog via Haarlem (langs Voorhout) rijdt, gaat per 11 december via Schiphol rijden. In plaats daarvan gaat de intercity Vlissingen – Amsterdam via Haarlem rijden. Er verandert per saldo dus niets aan het aantal keren dat de spoorwegovergang in Voorhout dicht gaat.’ De gemeente laat het vooralsnog bij dit bericht en niets wijst erop dat het bestuur actie wil ondernemen om de toekomstige groei van het aantal treinen aan te kaarten.