Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2012

Knallen tegen de ballen

VOORHOUT – Tijdens het Edwin van de Sar Toernooi onderscheiden de voetbalmannen zich van de voetbaljongens. Daar kwamen alle deelnemende kinderen achter die deelnamen aan alweer de zesde editie van dit ‘selectie’ toernooi; aan het eind van de dag wisten de coaches en trainers wie ze wel en niet in de D1-selectie wilden hebben.

Het toernooi is opgezet ter ere van oud-keeper Edwin van der Sar, die jarenlang bij Foreholte gespeeld heeft. Organisatoren Gert Bol (voorzitter), Bert Vrolijk en Jan Willem van Leeuwen zijn vele weken lang druk in de weer om alles tot in de puntjes te regelen. Bol informeert: ‘Dit toernooi is door oud-voorzitter Peter van Kesteren bedacht, om een blijvend evenement te organiseren, zodat de naam van Van de Sar verbonden blijft met onze club. Tijdens dit toernooi krijgen de spelertjes te maken met een krachtmeting en tonen de clubs wat ze aan selectiespelers in huis hebben.’

Dit jaar doen 12 teams mee aan het toernooi, niet alleen van clubs uit de regio, maar ook twee zogeheten BVO’s (Betaald Voetbal Organisaties); ADO Den Haag en FC Volendam. Rens Veerman (10) heeft met zijn team al een hele autoreis afgelegd voordat ze in Voorhout waren. De jongens spelen in de E-top, maar of dat betekent dat ze dit toernooi dan ook automatisch gaan winnen, daarover heeft Rens zijn twijfels. ‘Die anderen zijn een jaar ouder, hoor!’ Hij beseft het belang van het toernooi voor zijn persoonlijke voetbalcarrière: ‘Ik voel best wat druk om goed te presteren.’ Zijn team gaat echter om hem en de verslaggever heen staan en samen juichen ze: ‘Wat gaan we doen? We gaan winnen!’

Iets verderop traint het Foreholte-team al. Het door de experts geroemde talent Dillan Kooi (11) staat de pers te woord: ‘Ik speelde eerst bij Teylingen, maar vanaf volgend jaar ben ik lid van Foreholte. Vandaag is spannend en ik zal goed mijn best doen. En op het moment dat ik tegen een BVO-team speel, dan ga ik er extra tegenaan. Het is speciaal om tegen ADO te spelen en dan wil ik het liefst winnen!’

Foreholte eindigde op een keurige derde plaats, net achter Alphense Boys. Niet alleen het winnende team Voorschoten 97 mag de prachtige trofee naar huis brengen, ook wordt een van de jongens benoemd tot ‘Beste keeper van het toernooi’. Dit jaar ging die eer naar: Joe van der Plas (FC Volendam). Hij versloeg nipt de ADO-keeper Julien van Nes. Zowel het team als de beste keeper ontvingen de prijs uit handen van Nederlands beste keeper aller tijden Edwin van der Sar.