Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 april 2012

Krakende jas funest voor geluidsopnames

NOORDWIJK – Een levenswerk is voltooid: na twintig jaar heeft Wil Heemskerk het voor elkaar gekregen om de melodieën van (welhaast) alle vogels in de Amsterdamse Waterleiding Duinen op te nemen en op cd te zetten. Vorige week presenteerde Heemskerk het derde en laatste deel van de cd-serie, met daarop de prachtige tonen van onder meer de Fluiter en de Iberische Tjiftjaf.

Van oorsprong is Heemskerk een fotograaf, maar hij wilde zijn natuurfoto’s graag voltooien met de bijbehorende geluiden. Al snel kwam voor Heemskerk de camera op de tweede plek, en draaide het er alleen nog maar om dat hij het juiste geluid te pakken kreeg. ‘Ik kwam begin jaren ’80 met de AWD in aanraking en was meteen verkocht toen ik daar de reeën en vossen zag lopen. Het is een geweldig natuurgebied van negen bij vier kilometer breed, dat meer bezoekers trekt dan de Keukenhof. Jaarlijks wandelen hier meer dan 800.000 mensen; en je ziet er zelden iemand.’

Door de jaren heen werd hij voor het realiseren van zijn geluidsopnames, soms door schade en schande, wijzer. ‘Zo hoorde ik bij het afluisteren van een opname een steeds weer terugkerend geluid en ik vroeg me af wat dat was. Dat bleek ikzelf te zijn; ik was verkouden en haalde mijn neus op. Ook draag ik geen jas meer die kraakt; funest voor een goede opname.’ De wind moet ook meewerken; minder dan kracht 3 en komend vanuit het westen. Vanaf de dorpskant komen namelijk nog te veel geluiden binnen.’ Hij tipt: ‘Als je onder de naaldbomen staat, heb je direct een ander geluid dan wanneer je twee meter verderop staat.’

Een steeds groter wordende bedreiging voor het goed opnemen van vogel- en natuurgeluiden is het vliegverkeer: ‘Dat werd een almaar toenemende hindernis om storingsvrije opnames te maken.’ Maar als hij een goede opname had van een Blauwborst, Nijlgans of Waterspreeuw, dan wist hij ook meteen dat het goed zat: ‘Die geluidsmomenten zijn de hoogtepunten van mijn levenshobby. Daarnaast geniet ik van iedere wandeling die ik doe, ook al krijg ik die dag niet de geluidopname die ik wilde horen. Ik vertrek vaak ’s ochtends heel vroeg om op het mooiste moment van de dag in de duinen te zijn; dan kun je pas echt genieten van de stilte en de ochtendnevel op je heen.’

Heemskerk hoopt dat zijn derde cd ook zal bijdragen aan het bewustzijn van de natuur om ons heen. ‘In de afgelopen twintig jaar verdwenen broedvogels als de Boomvalk en de Zomertortel, maar andere vogels als de Grauwe Gans kwamen er weer bij.’ De driedelig cd-serie mag dan afwezen, maar de Amsterdamse Waterleiding Duinen zijn nog niet af van Heemskerk: ‘Ik blijf in het duingebied geluiden opnemen en genieten van de wandelingen die in in de toekomst nog ga maken.’

De cd’s zijn te koop bij Naturalis Leiden (www.natuurenboek.nl), bezoekerscentrum De Oranjekom A.W. Duinen, boekhandel Van der Meer (Vuurtorenplein 10 te Noordwijk) en boekhandel Van der Berg (Katwijk).