Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 april 2012

Opstand in Componistenwijk

VOORHOUT – Laaiend zijn ze, de 1.400 bewoners van de Componistenwijk. Het komende jaar gaan meer dan duizend trucks met zwaar vrachtverkeer door hun wijk. Dit bouwverkeer gaat de eerste 17 woningen bouwen voor het plan Hooghkamer (fase 1a). Vorig jaar nog zouden die trucks via de Jacoba van Beierenweg naar het landje van Vester worden geleid. Na een bijeenkomst met de omwonenden van die straat, heeft het gemeentebestuur besloten om de route te verleggen naar de Componistenlaan, door de bestaande wijk en via de Mozartlaan.

De gemeente is al jarenlang bezig met het realiseren van de wijk Hooghkamer. Nu de eerste spade de grond in gaat, zou dat een feestelijk moment moeten zijn. Maar de omwonenden zijn furieus; ze geven aan dat er niet voldoende naar hun wordt geluisterd. Buurtbewoners Marcel van Westing, Peter Huisman, Marco Jensen en Marnix Kraaijmes gaan namens de wijk alles in het werk stellen om de huidige rijroute voor het bouwverkeer alsnog via de Jacoba van Beierenweg te laten verlopen.

Huisman vergelijkt de Jacoba van Beierenweg met de Componistenbuurt. ‘In de Componistenwijk wonen 1.430 mensen, zijn er 2.200 fiets- en voetgangersbewegingen per dag en zijn er vier kruisingen. De lengte van de bouwroute is 1.000 meter. Aan de Jacoba van Beierenweg wonen 120 mensen, met een bouwroutelengte van 300 meter, is er één kruising en zijn de fiets- en voetgangersbewegingen per dag niet gemeten.’ Grootste probleem met de ontsluiting via de Mozartlaan richting het bouwterrein, is dat de vrachtwagens letterlijk over de looproute rijden die leerlingen nemen tijdens hun tocht van de scholen en de buitenschoolse opvang naar Sporthal De Tulp en terug. Huisman: ‘Die kinderen krijgen een pad van maar een meter breed, met aan de ene kant zwaar bouwverkeer in beide richtingen en aan de andere kant het water!’ Ze ontkennen dat ze een NIMBY-mentaliteit (Niet in mijn achtertuin) hebben. ‘Het kan mij niet schelen of er scheuren in mijn huis komen vanwege het vrachtverkeer. Maar ik heb drie kinderen en wil niet dat ik er over een paar jaar eentje minder heb.’

Het bureau Witteveen + Bos heeft in opdracht van de gemeente een onderzoek ingesteld naar de beste manier om het vrachtverkeer van en naar de bouwplaats te brengen. De conclusie is, dat dit het best via de Componistenwijk kan gebeuren. Van Westing informeert: ‘Dat onderzoek rammelt aan alle kanten. De route door de Componistenbuurt kruist twee keer de hoofdader van de wijk kruist, die veel wordt gebruikt door kinderen tussen 4 en 12 jaar. Dat heeft het onderzoek compleet gemist.’

Het onderzoek geeft aan dat het kruisen van fietsers en bouwverkeer bij de ingang van het bouwterrein op de Jacoba van Beierenweg gevaarlijke situaties kan opleveren. ‘Maar met de route door de Componistenwijk blijft dit probleem bestaan, maar dan op de rotonde bij het spoor’, zo vinden de actievoerders, die de website www.wakkerteylingen.nl hebben opgezet. Ze pleiten voor het opzetten van een nieuw ‘onafhankelijk’ interview en hebben hiervoor Veilig Verkeer Nederland benaderd. ‘In het onderzoek van de gemeente Teylingen zijn gemakshalve de aantallen voetgangers niet gemeten.’