Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 oktober 2012

Bezuijen was ‘onhandig’

LISSERBROEK – Gedeputeerde Geertjan Wenneker (D66) is kritisch over de manier waarop wethouder Bezuijen de inwoners van Lisserbroek informeert over de komst van de HOV-lijn.

In een interview wordt Wenneker gevraagd hoe zinvol een HOV-lijn is die door een niet-bestaande wijk moet lopen, die wellicht nooit wordt gebouwd. ‘Ondanks dat in vele gebieden in Nederland er sprake is van krimp en dus structureel minder vraag naar nieuwe woningen, is onze verwachting dat dat in de Haarlemmermeer niet structureel is. De regio rond Schiphol is nog steeds aantrekkelijk om te wonen en werken. Wij verwachten dat bebouwing er komt, maar wellicht met enige vertraging. En daarom vindt D66 dat een goede HOV-verbinding onontbeerlijk is.’

Waarom blijven de Provincie Zuid-Holland (PZH) en de gemeente Haarlemmermeer volharden in een tracé via de Sportlaan, ten koste van een woningbouwproject in Lisse; waarom kiest de PZH niet de kant van de (Zuid-Hollandse) gemeente Lisse? ‘Het gaat er niet om dat Lisse een Zuid-Hollandse gemeente is en Haarlemmermeer een Noord-Hollandse. Provinciale grenzen zijn er om overheen te kijken en wij zijn verheugd dat Zuid-Holland langer kijkt dan haar neus lang is. Want het tracé via de Sportlaan kent de beste vervoerswaardecijfers. Dus via dit tracé lijkt de lijn het meeste profijt op te brengen voor de reiziger, waar we dit immers allemaal voor doen. Een ander tracé kan uiteraard, maar een lijn van niks naar nergens is zonde van het geld wat in openbaar vervoer geïnvesteerd kan worden. D66 Zuid-Holland snapt echter dat het tracé via de Sportlaan de plannen van de gemeente Lisse doorkruist. Persoonlijk zie ik een HOV-verbinding door Lisse die langs het Fioretti College gaat ook echt als een opwaardering van de nieuwe ontwikkeling.’

Als de inwoners zelf met veel zoekwerk al zoveel informatie boven water weten te halen, hoe komt het dan dat wethouder Bezuijen de inwoners tijdens de informatieavond van woensdag 17 oktober zand in de ogen probeert te strooien? Is dat bestuurlijke misleiding? ‘De inwoners hebben echt een punt dat zij zo langzamerhand hadden moeten kunnen weten over het proces. Eenduidig optreden van de verschillende betrokken bestuurders leidt tot verwarring bij de inwoners die - begrijpelijk - nu wel eens willen weten of er een brug op hun dak komt of niet.  Bezuijen wekt de indruk dat alles nog open is qua varianten, maar de inwoners weten zelf wel beter. Dat is onhandig van hem.’

Wat gaat uw fractie concreet doen om de wens van de gemeente Lisse en de Ringvaartbewoners te ondersteunen? ‘We willen de bestuurders van de beide provincies en gemeenten zover krijgen dat zij meer in discussie gaan met de bewoners zelf. Het is niet meer van deze bestuurlijke tijd dat er vooral over hen wordt gesproken, maar niet met hen.  Ook is het van belang dat de bestuurders het eens worden over het besluitvormingsproces. Daar heeft het - in ieder geval aan de kant van Haarlemmermeer - aan ontbroken tot dusverre. Pas nadat de bewoners via de Dorpsraad van Lisserbroek hier aandacht voor hebben gekregen is men bij bestuurlijk Haarlemmermeer in actie gaan komen. Wij zullen dus niet klakkeloos achter de wens van de gemeente Lisse en de bewoners aanlopen maar zullen kiezen voor de variant met de beste vervoerswaarde, maar waarbij ook goed overleg heeft plaatsgevonden met de bewoners.  Daar zullen wij gedeputeerde De Bondt op aanspreken.’