Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 oktober 2012

Gek op vrijwilligerswerk


‘Mensen met een beperking zijn niet afgeschreven’

NOORDWIJK – De raderen van de samenleving zouden knarsend tot stilstand komen als alle vrijwilligers zouden besluiten om te stoppen met hun activiteiten. Je ziet en hoort ze zelden; de mannen en vrouwen die ervoor zorgen dat hun club, vereniging of stichting soepel draait. In deze serie wordt iedere week een andere vrijwilliger uitgelicht, die vertelt over ‘zijn’ organisatie. Deze week: Arie van den Berg (62), voorzitter van de Belangen Vereniging Gehandicapten, Noordwijk Voor Iedereen (NVI).

Op 28-jarige leeftijd veranderde het leven van Arie van den Berg drastisch. Nadat hij lange tijd pijn had aan zijn gewrichten, kwam de arts na veel onderzoeken met het eindoordeel: chronisch jicht. Van het ene op het andere moment was Van den Berg een ‘man met een beperking’. Hij heeft echter nooit bij de pakken neergezeten en heeft het leven met een warme glimlach omhelsd. Hij veranderde van baan en werkt nu al dertig jaar met veel plezier als boekhouder.

Via een bekende kwam Van den Berg zo’n twintig jaar geleden in contact met de NVI. Het was een kennismaking met een instantie die hem veel positieve energie gaf: ‘De NVI is een vereniging die zich inzet voor de belangen van de mensen met een beperking. Je bent niet gehandicapt, maar gedwongen om je anders te gedragen dan iemand in het normale leven.’

De NVI zet zich in voor alle problemen die mensen met een beperking tegenkomen in de winkels, horeca en op straat. Een van de eerste taken waaraan Van den Berg zich met andere wijdde, was het realiseren van invalidentoiletten in de horeca. Daarnaast zorgden ze ervoor dat de toegang tot die horeca verbeterd werd. Dit jaar zijn alle winkels in Noordwijk Zee bezocht en onderzocht op hun toegankelijkheid. Ook de winkels in Noordwijk Binnen komen aan de beurt. Van den Berg: ‘We kijken of er drempels liggen waar scootmobielen niet overheen kunnen en of de winkelgangen breed genoeg zijn om doorheen te rijden. Maar ook worden gangpaden wel eens geblokkeerd door bijvoorbeeld pallets met kruidnoten.’

De NVI heeft zitting in de Wmo adviesraad, met de ouderenbonden en regionaal met de regiotaxi en de regio Rijnland Noord. ‘In andere dorpen zijn dezelfde problemen als hier in Noordwijk. Als zij al een oplossing hebben gevonden, dan kunnen wij die ook gebruiken en hoeven we niet opnieuw het wiel uit te vinden.’ De NVI vierde vorig jaar haar 25-jarig bestaan. Kandidaat-bestuursleden (ook niet-beperkten!) zijn van harte welkom zich te melden.

Van den Berg is ook lid van de Raad voor Wonen, Zorg en Welzijn; een adviesraad voor de gemeente over zaken als alcohol- en drugsbeleid, jongerenwerk en woningen voor ouderen. ‘Ik wil me inzetten voor de mensen die problemen hebben met instanties. Ik wil hen behoeden tegen nieuwe maatregelen die verkeerd uitpakken.’ Over zijn eigen leven klaagt hij niet: ‘Ik kan leven met mijn beperking. Het zou veel slechter zijn geweest, als het mijn vrouw was overkomen. Ik heb liever dat ik het heb, dan zij, want ik kan er beter mee omgaan.’