Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 oktober 2012

Schiphol wil eigen vlees keuren


OEGSTGEEST – Het wordt de komende jaren niet rustiger met het vliegtuiglawaai. Schiphol wil eerder gemaakte afspraken met bewonersorganisaties eenzijdig veranderen en waakzaamheid is geboden. Deze waarschuwende woorden uitte de heer Poelman, bewonersvertegenwoordiger van het CROS (Commissie Regionaal Overleg Schiphol).

Oegstgeest ligt 25 kilometer van Schiphol, maar de radartracks laten zien dat er heel veel vliegtuigen over Oegstgeest komen. Bovendien komen veel vliegtuigen samen boven Oegstgeest. Daar komt ook nog bij dat de Kaagbaan het meeste vliegverkeer krijgt te verwerken. Poelman: ‘Het gaat er niet om dat vliegen niet mag, maar Schiphol moet zich ook houden aan geluids- en milieunormen.

In 2008 werd afgesproken dat Schiphol mocht doorgroeien naar 510.000 vluchten per jaar, maar dat de omwonenden gecompenseerd zouden worden met stille glijvluchten. Wanneer piloten niet meer tijdens het landen even gas bijgeven, scheelt dat enorm in de geluidsoverlast. Maar Schiphol oordeelt dat die glijvluchtlandingen teveel capaciteit kosten. Poelman: ‘Dat is een vertrouwensbreuk en omdat de extra vluchten wel doorgaan, vinden wij dat niet leuk.’

Schiphol stelt voor om het aantal nachtvluchten te verminderen met 10%. ‘Dat lijkt mooi, maar is geen compensatie’, aldus Poelman. Die vluchten gaan van de nacht naar de dag, dus je krijgt ze overdag terug.’ De bewonersvertegenwoordiger pleitte hartstochtelijk voor het in stand houden van de meetinstrumenten in het dorp: ‘Schiphol die haar eigen geluid meet, is de slager die zijn eigen vlees keurt.’ Hij besloot: ‘Het grote gevaar is dat er een tweede Kaagbaan komt. Er zijn landen die het veel slimmer hebben gedaan. Die hebben vliegvelden in zee hebben gelegd, waarbij je er met een trein naar toe rijdt.’