Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 december 2012

Overlast Rooversbroekdijk blijft

LISSE – De herinrichting van de Rooversbroekdijk gaat nog veel langer duren dan gedacht. In februari van dit jaar klaagden de omwonenden al over het feit dat de verkeersveiligheid veel slechter is geworden door de asverschuivingen die het college voor 45.000 euro heeft laten aanleggen. Na een evaluatie met de buurtbewoners, politie en drie adviesorganen zou de gemeente binnen zes weken met een oplossing komen. Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur op donderdag 13 december sprak wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) echter al over ‘het eerste kwartaal van 2013’ om een nieuw verkeersveiligheidsplan op te stellen.

Al voordat de Rooversbroekdijk werd aangepast, waarschuwden omwonenden al voor de veiligheid van de fietsers en andere weggebruikers. Deze bezwaren werden in oktober 2011 opzij geschoven. Een ambtelijk document stelde toen: ‘Inderdaad leveren eenzijdige wegversmallingen niet het gewenste weggedrag op. Ongewenst gedrag, zoals het versnellen van autoverkeer om voorrang af te dwingen, heeft te maken met de mentaliteit van de weggebruiker. Op deze weggebruikers kunnen en wensen wij de weginrichting niet afstemmen.’ Aangezien de brandweer geen verkeersdrempels wil op dit deel van de Rooversbroekdijk, heeft de gemeente gekozen voor asverschuivingen.

Van Zelst informeerde vorige week: ‘De politie vindt dat een 30 km gebied ook een 30-km inrichting zou moeten hebben. We kijken naar de mogelijkheid om het asfalt door klinkers te vervangen. Als er teer in het asfalt zit, is het veel duurder om het op te ruimen en te vervangen door klinkers. We hadden een oplossing bedacht met verkeerspunaises, maar dan kan niet gehandhaafd worden.’ Ook verkeersplateaus (drempels, JD) zijn niet optimaal: aan de zuidkant van de Rooversbroekdijk zijn een aantal niet onderheide huizen. Van Zelst: ‘Het gaat dus wat langer duren om een werkelijk goede oplossing te vinden.’