Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 maart 2013

‘We kunnen onze achterban recht in de ogen kijken’


LISSE – Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP) neemt na 12 jaar raadslidmaatschap afscheid van de politiek. Evert-Jan Nieuwenhuis is vanaf maart 2014 zijn opvolger. Het was voor hem een mooie tijd, al geeft Marius Nieuwenhuis toe dat hij veel minder bereikt heeft, dan hij van tevoren had gehoopt.

In de voortuin van het huis van de voormalige bollenteler steken de eerste bolbloemen hun kopjes al boven het zand uit, waarmee ze de start van het laatste politieke jaar voor Nieuwenhuis (67) symboliseren. Afscheid nemen is ook een kwestie van terugkijken en Nieuwenhuis is kritisch op zichzelf en de resultaten. ‘Als oppositie bereik je niks in Lisse, want als de coalitie erachter staat, gebeurt het gewoon. Als je niet in de coalitie zit, worden goede ideeën niet toegestaan. We werden met respect toegehoord, maar met name de afgelopen drie jaar was het klimaat: “Wij zijn de coalitie en daar moeten jullie het mee doen.” Ik vind het jammer dat het zo gelopen is.’

Nieuwenhuis is geen man van wilde uitspattingen; noch in zijn privéleven, noch in de politieke arena. Echt de duimschroeven aandraaien in het heetst van de politieke strijd, deed hij niet; het past ook niet bij zijn christelijke opvattingen. ‘Je voert geen oppositie om het oneens te zijn; ik had geen zin om de escalatie te zoeken. Ik wilde bereiken dat onze achterban gehoord zou worden. Het dorp hoeft niet allerlei nieuwe evenementen erbij te hebben. Geniet van de zondag; dat is een zegen als rustdag en familiedag. Lisse hoeft niet altijd te bruisen en het beste jongetje van de klas te zijn.’Luchtfietserij-ideeën kosten alleen maar geld en dat gaat ten koste van andere, meer belangrijke, zaken. Wat heeft een sfeerbeeld op het Vierkant voor zin als de straten niet goed geveegd worden?’

Wat was Nieuwenhuis’ grootste politieke succes? ‘Dat is een moeilijke vraag.’ Na enig nadenken haalt hij een initiatief van een inwoner aan, die geen huis op een dijk mocht bouwen, omdat daar geen beleid voor was. ‘Ik vond dat die man daar geen slachtoffer van mocht worden en dat is door de raad overgenomen.’ Maar politieke successen hoeven niet alleen beoordeeld te worden op resultaten: ‘We kunnen onze achterban recht in de ogen kijken. Andere partijen stemmen in met een besluit omdat ze lid zijn van de coalitie en dan pas kijken ze hoe hun eigen mening erin past. Wij volgen ons hart.’

Het besluit voor het afscheid is langzamerhand gegroeid: ‘De sfeer is de laatste jaren anders geworden. Steeds vaker kwam ik na een vergadering thuis met het idee: “Jammer dat het zo gegaan is”. 'Overal waar een meerderheid het voor het zeggen heeft, wordt de mening van een minderheid te kort gedaan'.’ De samenwerking met de ChristenUnie heeft de afgelopen jaren echter prima gewerkt en zal de komende jaren onder leiding van (zijn achterneef) Evert-Jan Nieuwenhuis ook voortgezet worden.

Hij besluit: ‘Bij de volgende verkiezingen in 2014 hoop ik de leeftijd van 68 jaar te hebben bereikt. Om dan nog een keer bij te tekenen tot mijn 72e levensjaar vind ik teveel van het goede. Dat vooral is de aanleiding. Tijdige verjonging is in mijn ogen heel belangrijk.’ Bij het afscheid nemen lacht Nieuwenhuis: ‘2013 is het jaar van het afscheid. Eerst de koningin, toen de Paus en nu ik!’