Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 april 2013

‘Verkeersmaatregelen zorgen voor frustratie’

KAAG EN BRAASSEM – De VVD heeft ernstige twijfels over de invoering van het Duurzaam Veilig principe. Volgens dit systeem moet op alle wegen binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 30 kilometer per uur gelden. En om dat te bereiken, worden in veel straten hobbels, drempels, (verkeers)punaises en wegversmallingen aangelegd.

Commissielid Jan van der Geest (VVD) stelde de kwestie maandag 25 maart aan de orde tijdens de bespreking van het Categoriseringsplan Wegennet Kaag en Braassem 2013. ‘Veel kernen zitten zonder een fijnmazig openbaar vervoernetwerk en de mobiliteit is voor zowel inwoners als bedrijven zeer belangrijk. Ongewenst gedrag wordt vaak veroorzaakt door frustratie van weggebruikers over verkeersbelemmerende maatregelen.’ Ook vroeg Van der Geest zich af, of de aanleg van alle verkeersbelemmerende objecten juist gaat zorgen voor meer CO2-productie en fijnstof. ‘Immers, de auto’s en vrachtwagens moeten vaker remmen en optrekken.’

De VVD was echter een roepende in de fijnstofwoestijn, want de fractie kreeg van geen enkele partij steun. Wel vroeg commissielid Ger van Emmerik (Samen voor Kaag en Braassem) zich af of de gemeente met de 30-km regel niet ‘doorslaat en te betuttelend optreedt’.

Wethouder Ton van Velzen stelde dat voorafgaand aan iedere verkeersbelemmerende maatregel gesproken wordt met de aanwonenden en dorpsraden. Aan de overgrote meerderheid van de daadwerkelijke gebruikers van de wegen, wordt over het algemeen niets gevraagd. ‘We hebben 15.000 motorvoertuigen in Kaag en Braassem. Dat is een veel te grote groep om te consulteren.’ Als reactie op de vraag over het fijnstof liet de wethouder weten: ‘Die hobbels en punaises worden geconstrueerd voor de snelheid die daar bij horen. Als mensen zich aan de snelheid houden, hoeven ze niet te remmen en is het beter voor het milieu.’ Hiermee gaat de wethouder voorbij aan het feit, dat als de mensen zich inderdaad zouden houden aan de snelheid, die punaises en hobbels ook niet nodig waren.

Ook de snelheid op wegen buiten de bebouwde kom moeten omlaag en de wethouder noemde als voorbeeld de Ripselaan. ‘Hier moet de snelheid omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur.’ Van der Geest was het zat: ‘Er zijn bedrijven die hun brood moeten verdienen met mobiliteit. Je moet op een gegeven moment constateren dat je genoeg gedaan hebt. Je kunt aan dit soort zaken veel geld uitgeven en veel frustratie mee opwekken. Het doorvoeren van die maatregelen scheelt misschien één gewonde, maar weegt dat wel op tegen alle kosten?’ Commissielid Ilse van der Poel (PvdA) schoot bijna uit haar stoel: ‘Deze opmerking gaat mij te ver!’ Deze maand wordt het onderwerp verder besproken.