Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 juli 2013

Jonathan wint interview met André Kuipers

 
VOORHOUT – De 10-jarige Jonathan van Vlaanderen mocht maandag 1 juli niemand minder dan André Kuipers interviewen. Het Space Expo had een landelijke wedstrijd uitgeschreven voor basisschoolleerlingen om een dag lang als journalist te fungeren. Kuipers werd ter ere van het eenjarig jubileum van zijn terugkeer uit de ruimte verwelkomd in het Space Expo.
Jonathan is een van slechts acht kinderen die de gelegenheid krijgen voor het interview met Kuipers. Een weekend lang had Jonathan gezwoegd op de vragen die hij de astronaut wilde stellen. Hij vertelt: ‘Ik wilde wel meedoen, maar dacht dat ik geen kans zou maken. Maar mijn oma en moeder zeiden dat ik mee moest doen. Ze hadden gelijk.’
 
In totaal stelde de leerling van De Noordwijkse School tien vragen op. Hij wil onder meer weten hoe André Kuipers denkt dat de ruimtevaart in de toekomst zal veranderen. Maar ook wil hij van de astronaut weten wat zijn advies is aan iedereen, die zijn of haar droom waar wil maken. ‘Ik wilde niet de standaard vragen stellen, die iedereen hem al stelt’, licht Jonathan toe. Dus niet alleen: “Hoe was het om in de ruimte te zijn?”. Ik wilde meer persoonlijke en diepgaandere vragen stellen.
Alle deelnemers moesten ook aangeven waarom ze André Kuipers wilden interviewen. Dat was geen probleem voor Jonathan: ‘Ik ben echt fan van hem, want hij is een echte doorzetter. Hij heeft veel tegenvallers gehad. Van jongs af aan wilde hij naar de ruimte, maar twee keer viel hij in de laatste ronde af. De derde keer lukte het hem toch om in 2004 naar de ruimte te gaan. Daarna had hij ook het geluk dat hij in 2011 nog een keer kon.’
 
En wil Jonathan zelf later ook ruimtevaarder worden? Niet per sé, zo laat hij verrassend genoeg weten. ‘Ik wil wetenschapper worden. Ik ben gek op scheikunde en natuurkunde. Wel wil ik iets met de ruimtevaart doen.’