Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 augustus 2013

‘Ik ben nog niet los van de HBVB’

STREEK – Een van de drijvende krachten van de HuurdersBelangenVereniging Bollenstreek (HBVB) heeft onlangs afscheid genomen. Jarenlang stak vrijwilligster Mary Weijers als secretaris tientallen uren per week in de HBVB en ze heeft menig voordeeltje uit het vuur gesleept voor de Stek-huurders. Toch kent bijna geen enkele huurder haar en dat bevalt haar prima.
 
Hét gezicht van de HBVB is namelijk Yvonne Baas, maar alleen door de steun en adviezen van Weijers kon de HBVB zich de afgelopen jaren zo goed profileren. Zelf zegt Weijers hierover: ‘Het was een bewuste keuze dat ik de letterneuker ben en Yvonne de kakelaar. Ik ben van de dikke pakketten doornemen, kijken of het allemaal wel klopt en een goed onderbouwd advies geven.’
Weijers begon zich in het vorige decennium voor de huurders in te zetten bij de HHV (Hillegomse Huurders Vereniging), die in 2010 fuseerde met de HBVB. ‘Dat eerste jaar was heel hectisch vol cultuurverschillen. Ook in de jaren daarna bleef het druk, waarbij we tot wel vier avonden in de week in het vergadercircuit zaten en iedere zondag van 09:00 tot 21:00 uur. En dat terwijl ik een fulltime baan heb. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend en heel veel werk kwam te liggen bij de voorzitter en secretaris.’
Na een operatie besloot Weijers dat het tijd werd om naar haar eigen lichaam te luisteren. Ze stelde dat ze nog maar een keer per week zou vergaderen. ‘Dat ging de eerste paar weken perfect, maar na een jaar was het weer als ouderwets. Ik zag geen familie of vrienden meer en voor leuke dingen had ik helemaal geen tijd.’ De afgelopen maanden hebben nieuwe vrijwilligers de gelederen van de HBVB versterkt en dat was voor Weijers het goede moment om haar functie beschikbaar te stellen.
Ze weet dat dit een goed besluit is voor haar, maar haar passie voor de belangen van de huurders blijkt ook tijdens het interview. ‘We hadden met Stek een goede verstandhouding, maar het wordt zwaar om nu de belangen van de huurders te behartigen. Stek moet van de regering 7 miljoen euro per jaar ophoesten op een omzet van 30 miljoen euro per jaar en huurders krijgen hierdoor jaarlijkse huurverhogingen van minimaal 4% voor hun kiezen. In dat beleid moeten besluiten genomen worden en het was voor mij heel lastig om tijdens dit beslissingsproces weg te gaan.’
Laat Weijers dan niet de huurders in de steek op dit cruciale moment? Nee, dat denk ik niet. Ik moet ook voor mezelf kiezen en blijf op de achtergrond actief. Ik ben namelijk toegevoegd aan de denktank, maar ga niet meer vier avonden in de week vergaderen.’ Ze lacht: ‘Ik heb eindelijk tijd gehad om mijn tuin op orde te krijgen en kan even een uurtje in de zon zitten. Er liggen geen stapels papieren meer op me te wachten. Het is lekker dat die stress er niet meer is, maar het jeukt nog wel. Ik ben nog niet los van de HBVB.’