LISSE – Het werken op
afspraak bij het gemeentehuis leidt tot grote frustratie bij een aantal
inwoners. Zij vinden het onbegrijpelijk dat ze niet ter plekke geholpen kunnen
worden met eenvoudige dienstverleningen, op momenten dat de ambtenaren achter
de balie niets te doen hebben. Inwoner Willem Turenhout had deze ervaring
vorige week en hij kaart de kwestie aan.
Turenhout
(60) moest voor de verzekering een bewijs hebben van de gemeente ‘dat ik nog
leef’. Hij stapte donderdag 8 augustus bij het gemeentehuis naar binnen om dat
papiertje op te halen. Helaas is de praktijk weerbarstiger dan de theorie, zo
was zijn ervaring. Hij vertelt: ‘Voor mij liep een vrouwtje met een rollator en
zij strompelde naar binnen. Ze vertelde de dame achter de balie, dat ze een
identiteitskaart kwam aanvragen.’ De vraag kwam of deze dame een afspraak had
gemaakt en dat was niet zo. Dus diende de oude vrouw een afspraak te maken voor
na het weekend. Ze sputterde nog tegen: ‘Ik ben helemaal van de Eikenlaan komen
lopen en nou moet ik weer terug!’ Maar de receptiemedewerkster was
onverbiddelijk. Geen afspraak, geen medewerking.
Turenhout:
‘Toen was ik aan de beurt
en ik had ook geen afspraak gemaakt. Ik heb een eigen bedrijf en ik heb maar
één vrije dag in de week dat ik dit soort klusjes doe.’ Ook Turenhout werd
verteld, dat hij later maar terug moest komen, maar dat pikte de Lisser niet. ‘Ik
werd boos en liep door naar achteren richting de balies. Daar zaten twee
medewerkers te niksen, maar ze hadden ongetwijfeld al gehoord dat ik tekeer ging.
De een zei tegen de ander: “Help jij hem?” Dat was geen probleem. Ik vroeg om
het papiertje, toonde mijn legitimatie, hij tikte wat in de computer en ik
betaalde. Binnen twee minuten liep ik weer naar buiten.’
Hij kan er nog altijd niet over uit, dat er zo’n gebrek aan service voor de
inwoners plaats vindt in het gemeentehuis. ‘Die mevrouw durfde niets te zeggen.
Ik ben een ondernemer en weet hoe het gaat. Al moest de politie komen, ik wilde
niet weggaan voordat ik mijn papiertje had. Die ambtenaren zitten niets te doen
van onze centen. Als dat het beleid is, dan is het beleid verkeerd. Vroeger
ging je in de ontvangsthal zitten en wachtte je op je beurt. Nou zitten de
ambtenaren achter de balie en helpen helemaal geen inwoners. Ik vind dit schandalig!’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home