Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 september 2013

Niet werken zonder afspraak

LISSE – Het werken op afspraak bij het gemeentehuis leidt tot grote frustratie bij een aantal inwoners. Zij vinden het onbegrijpelijk dat ze niet ter plekke geholpen kunnen worden met eenvoudige dienstverleningen, op momenten dat de ambtenaren achter de balie niets te doen hebben. Inwoner Willem Turenhout had deze ervaring vorige week en hij kaart de kwestie aan.
Turenhout (60) moest voor de verzekering een bewijs hebben van de gemeente ‘dat ik nog leef’. Hij stapte donderdag 8 augustus bij het gemeentehuis naar binnen om dat papiertje op te halen. Helaas is de praktijk weerbarstiger dan de theorie, zo was zijn ervaring. Hij vertelt: ‘Voor mij liep een vrouwtje met een rollator en zij strompelde naar binnen. Ze vertelde de dame achter de balie, dat ze een identiteitskaart kwam aanvragen.’ De vraag kwam of deze dame een afspraak had gemaakt en dat was niet zo. Dus diende de oude vrouw een afspraak te maken voor na het weekend. Ze sputterde nog tegen: ‘Ik ben helemaal van de Eikenlaan komen lopen en nou moet ik weer terug!’ Maar de receptiemedewerkster was onverbiddelijk. Geen afspraak, geen medewerking.
Turenhout: ‘Toen was ik aan de beurt en ik had ook geen afspraak gemaakt. Ik heb een eigen bedrijf en ik heb maar één vrije dag in de week dat ik dit soort klusjes doe.’ Ook Turenhout werd verteld, dat hij later maar terug moest komen, maar dat pikte de Lisser niet. ‘Ik werd boos en liep door naar achteren richting de balies. Daar zaten twee medewerkers te niksen, maar ze hadden ongetwijfeld al gehoord dat ik tekeer ging. De een zei tegen de ander: “Help jij hem?” Dat was geen probleem. Ik vroeg om het papiertje, toonde mijn legitimatie, hij tikte wat in de computer en ik betaalde. Binnen twee minuten liep ik weer naar buiten.’
Hij kan er nog altijd niet over uit, dat er zo’n gebrek aan service voor de inwoners plaats vindt in het gemeentehuis. ‘Die mevrouw durfde niets te zeggen. Ik ben een ondernemer en weet hoe het gaat. Al moest de politie komen, ik wilde niet weggaan voordat ik mijn papiertje had. Die ambtenaren zitten niets te doen van onze centen. Als dat het beleid is, dan is het beleid verkeerd. Vroeger ging je in de ontvangsthal zitten en wachtte je op je beurt. Nou zitten de ambtenaren achter de balie en helpen helemaal geen inwoners. Ik vind dit schandalig!’