OEGSTGEEST – De basisscholen scoren bijzonder goed met de
CITO-scores. De leerlingen van de Hofdijck en de Gevers Deutz Terwee behaalden
een gemiddeld cijfer van maar liefst 8,4! Ook de overige scholen presteren
goed, met gemidelde cijfers tussen 7,4 (De Vogels) en 8,2 (De Springplank). De
enige negatieve uitschieter is GBS De Lichtwijzer, die vorig jaar ook al
negatief in het nieuws kwam omdat ze een conflict hadden met een homosexuele
docent, die niet meer op die school mocht werken. De leerlingen van De
Lichtwijzer behaalden een gemiddelde CITO-score van 6,0.
Marga Vos, directeur van de Hofdijck is blij met de uitslag,
maar vindt de CITO-resultaten niet het belangrijkst. ‘Ik vind het heel jammer
dat meteen vergrootglas naar de CITO wordt gekeken. Het is veeel belangrijker
dat de kinderen zich in de acht jaar dat ze hier zijn, goed ontwikkelen; niet
alleen op cognitief (kennis, JD) gebied, maar ook op het sociaal-emotionele
vlak.’ Ze raadt peuterouders dan ook aan om zich niet alleen blind te staren op
de CITO-eindtoetsresultaten, maar dat ze zelf komen kijken om te zien welke
school het beste bij hun kind past.
Voor Ivo van Loenhoud, directeur van Gevers Deutz Terwee, is
de uitslag niets nieuws. ‘De ouders kenden de resultaten van de eindtoets al.
Ik verwacht door deze goede score geen extra toestroom van leerlingen, omdat
wij een buurtschool zijn.’ Hij kan een deel van het succes wel verklaren: ‘We
proberen ieder kind op zijn of haar niveau onderwijs op maat te geven. Dat doen
we met handelings- en opbrengstgericht werken.’
Directeur Erik van Pijkeren van GBS De Lichtwijzer reageert
op de cijfers: ‘Ik vergelijk ons niet met andere scholen. De score die er staat is gebasseerd op de prestaties uit
de jaren 2009 tot en met 2012. Dat zijn oude cijfers. Het afgelopen schooljaar
is niet meegenomen. We hebben zelf al eerder geconstateerd dat er iets niet
goed zat in het onderwijs. Op dit moment zitten we bij de tussenresultaten van
de groepen boven het landelijk gemiddelde.’
Ook benadrukt Van Pijkeren dat cijfers niet
zaligmakend zijn: ‘We gaan voor de brede ontwikkelnig van het kind en hebben er
hart voor. Deze CITO-score zegt slechts iets over een deel; er wordt niet
getoetst op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, creatieve vakken
of Engels. We werken er keihard aaan om het taal en leesonderwijs goed te
hebben.’ Hij is niet bang dat zich komend jaar minder leerlingen aanmelden:
‘Uit onderzoek is geblekeen is dat de ouders niet vanwege de CITO voor onze
school kiezen, maar het kind moet zich prettig voelen. Onze identiteit is heel
bepalend voor de keuze, naast een goede kwaliteit van het onderwijs.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home