Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 november 2013

‘Veel leuker dan een computerspelletje’

 
ROELOFARENDSVEEN – Achttien kinderen zijn helemaal klaar voor Halloween. Zondag 27 oktober kwamen ze naar de Alkeburcht om daar pompoenen uit te snijden. Dit evenement vond voor de tweede keer plaats en de jeugd genoot volop.
Achttien pompoenen, die bij een lokale kweker gekocht waren, stonden klaar om besneden te worden. Ingrid van Hameren, hoofd begeleider, laat weten waarom ze vorig jaar het initiatief nam om de kinderen pompoenen te laten snijden. ‘Mijn dochter is jarig met Halloween en ik wilde er wat mee doen. Zo kwam ik op het idee om pompoenen te maken.’ Het aantal kinderen is net iets minder dan vorig jaar. Van Hameren vermoedt dat dit door de herfstvakantie komt. Ze kijkt uit naar de resultaten die de kinderen zullen creëren: ‘De een maakt een griezelig gezicht en de ander snijdt een heks uit. Maar het gaat mij erom dat de kinderen bilj zijn.’
Het pompoensnijden begint en de kinderen grijpen allemaal een mes. Het duurt even voordat ze allemaal het eerste gaatje kunnen maken.Maar dan lukt het de een na de ander om de bovenkant van de pompoen te snijden. Al gauw lepelen de kinderen het pompoenvlees en de zaadjes uit het binnenste en beginnen ze de ogen en tanden te snijden.
Megan (11) geniet: ‘Het voelt raar en glibberig. Ik deed dit vorig jaar ook; zo heb ik wat leuks voor in de tuin. Ik ben te oud geworden om bij de huizen langs te gaan tijdens Halloween, maar als kinderen bij ons langs komen, geven we wel een snoepje.’ De 12-jarige Jarno gaat helemaal op in zijn werk: ‘Dit is eens een keer wat anders’, is alles wat hij laat weten. Pauline (12) en Lisanne (9) zijn wat spraakzamer. ‘Ik maak een grappige pompoen’, informeert Pauline, ‘en dan plaats ik ‘m bij onze voordeur.’ Lisanne vult aan: ‘Ik heb dit pompoensnijden wel eens met een computerspelletje gedaan, maar in het echt is het veel leuker. Je moet het dan namelijk zelf ontwerpen.’
Aan het eind van de ochtend namen alle kinderen hun zelfgemaakte pompoencreatie naar huis. Bovendien kreggen ze een waxinelichtje mee, die op donderdag 31 oktober in de pompoen kan branden.