Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 december 2013

Snel ingrijpen bij voorschoolse problematieken

NOORDWIJKERHOUT / NOORDWIJK – Kinderen met een achterstand in taal, die op een peuteropvang zitten, worden voortaan intensiever geholpen, met behulp van spelend leren op verschillende niveaus. Dit project krijgt 100.000 euro subsidie en wordt opgezet door de Kindervilla de Wereld. Trekker hiervan is ‘jonge kind specialist’ Diane Zandvoort – Hoppezak. In een interview vertelt ze over het nut en de noodzaak van dit project, dat positieve gevolgen kan hebben voor kinderen uit de hele regio.
In de hele streek worden brede scholen opgezet; een plek waar kinderen niet alleen tijdens hun schoolperiode onderdak vinden, maar ook in de jaren daarvoor. Het begeleidend personeel komt hierdoor in contact met de 0 – 4 jarigen en kan beoordelen hoe hun taalontwikkeling is. En regelmatig zijn er kinderen die hier in achter lopen. Dat kan komen doordat het kind allochtone ouders heeft, doof is of een mentale ziekte heeft. Maar ook zijn er kinderen die bovenmatig intelligent zijn, en dus ook een stuk extra begeleiding nodig hebben. Voor al deze kinderen is het project ‘Voorschoolse Vroegtijdige Educatie’ opgezet. Doel hiervan is, dat de overdracht van deze kinderen naar de basisschool zo soepel mogelijk verloopt.
Zandvoort informeert: ‘We willen de kinderen uitdaging bieden als het kan, en ondersteunen als het kind achterloopt. We noemen dit de “warme overdracht” noemen we dat. Juist door het contact tussen de kinderopvangjuf en de basisschool je meer indruk van het kind en weet je wellicht ook welke type leerkracht er bij past. Vroeger zat er een gat tussen de kinderopvang en de school. Nu wordt er veel intensieve samengewerkt. Op veel scholen in Noordwijk bijvoorbeeld zitten de peuterspeelzalen al in hetzelfde gebouw. Hierdoor komen peuters en kleuters meer met elkaar in contact.’
Het VVE-programma betrekt ook de ouders van de kinderen die ondersteund moeten worden. Ze krijgen informatie, boekentips of gaan boodschappen doen met de kinderen, waarbij ze die boodschappen in de mandje benoemen. Zandvoort heeft een gesprek gehad met de gemeente Noordwijk en voor het VVE-project kan gebruik gemaakt worden van een subsidiepotje van 100.000 euro. ‘Dit bedrag is om de pedagogisch medewerkers meer scholing te geven. Zandvoort zelf is bij de Kindervilla aangenomen om als pedagogisch coach te kijken naar het leeraanbod. ‘Ik ben er voor kinderen, personeel en ouders.’
Ze stelt: ‘Ik ben jong kind specialist en kijk hoe de kinderen zich ontwikkelen. We willen dat de kwaliteit van het aanbod zo goed mogelijk is en dat een kind heel veel kan ontdekken. Mede door het gebruik van boeken, speelgoed en popjes. We willen de lat hoger leggen en meer gaan toetsen. Hele generaties slimme kids gingen tot nu toe onderpresteren, omdat ze niet wilden uitsteken boven de anderen.’
De 100.000 euro aan subsidie wordt verdeeld over alle peuteropvangen in Noordwijk, die voldoen aan de criteria van de gemeente. De Kindervilla werkt op dit moment samen met de Schapendel, de Jutter en De Noordwijkse School in Noordwijk, maar ook met de Regenboog in Noordwijkerhout.