Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 december 2013

‘We moeten tweede Kaagbaan voorkomen’

OEGSTGEEST – De komende jaren krijgen de inwoners alleen maar meer last van de vliegtuiggeluiden. Het aantal vluchtbewegingen mag tot 2020 stijgen naar 510.000 per jaar, terwijl de geluidsoverlast officieel niet meer gemeten, maar berekend wordt. Maar berekeningen gaan alleen uit van theoretische omstandigheden en niet van de praktijk van alle dag. Matt Poelmans, CROS bewonersvertegenwoordige gemeente Oegstgeest, clustervertegenwoordiger Leidse Regio & Duin- en Bollenstreek, informeerde de politici over de ontwikkelingen rondom Schiphol.
Poelmans gaf een voorbeeld: ‘In de nacht moeten vliegtuigen op minimaal 3.000 voet overvliegen en zo min mogelijk lawaai maken. Op 8 juli vloog er één op 1.300 voet en er was ook een vrachtvliegtuig dat op 200 meter hoogte overvloog.’ Vaak zijn het KLM-piloten die de overtredingen begaan, aldus de clustervertegenwoordiger. ‘Dat verraste ons. Maar ze kennen dit gebied beter en kunnen besluiten om wat sneller te vliegen en in te voegen om te landen. Maar die vliegwijze veroorzaakt wel extra hinder en dit soort zaken vallen niet onder de berekeningen van Schiphol.’
Hij liet weten blij te zijn dat de gemeente de geluidsmeetpunten handhaaft en pleitte ervoor dat in de hele regio een netwerk aan meetpunten komt, om op die manier de ‘berekeningen’ van Schiphol te controleren en te corrigeren. Ook waarschuwde Poelmans, dat het besluit over een tweede Kaagbaan nog vóór 2015 genomen wordt. Nu al heeft het overlegorgaan SMASH besloten dat die tweede Kaagbaan, waarvan de vliegtuigen dwars over deze regio trekken, er moet komen. Poelmans is hier fel tegenstander van: ‘We moeten de tweede Kaagbaan voorkomen! Dat is een absolute eis.’