Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 februari 2014

Klaar voor de toekomst

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST – De gemeente en ondernemers hebben de handen ineen geslagen en gezamenlijk de ‘lokale economische agenda’ opgesteld. Met dit rapport moet de lokale economie van Oegstgeest beter gestimuleerd worden. Aan het rapport werkten onder meer mee de winkeliersverenigingen van winkelcentrum Lange Voort (WLV) en winkelgebied De Kempenaer, het Platform van Ondernemers Oegstgeest (PvOO) en Dorpslab Oegstgeest. Maandag 3 februari presenteerde wethouder Johanna Haanstra samen met de vertegenwoordigers van de overige instellingen het resultaat.
‘Het doel van de economische agenda is het bieden van een aantrekkelijk vestigingsklimaat aan alle ondernemers in Oegstgeest en als gemeente een belangrijke bijdrage te blijven leveren aan het regionale vestigingsklimaat’ aldus een gemeentelijk  persbericht. De komende jaren worden prioriteiten gericht  op vier onderdelen: ‘Ontmoetingen’, ‘Dienstverlening’, ‘Oegstgeester beleving en evenementen’ en ‘Bedrijventerreinen’.
Tijdens een vierkante tafelconferentie lichtte de wethouder toe, dat het document een ‘cocreatie’ is. ‘Economie is meer een terrein van ondernemers dan de gemeente. De economie trekt zich niets aan van gemeentegrenzen of regiogrenzen.’ Gezocht is naar antwoorden op de vraag hoe Oegstgeest het beste gepromoot kan worden richting bijvoorbeeld toeristen of bedrijven die zich ergens willen vestigen. Om die bedrijven te trekken, moet Oegstgeest dus aan de bel trekken; dorpsmarketing verzorgen, zoals dat zo mooi heet.
Voor een goed ondernemersklimaat is  het ook noodzakelijk dat andere zaken vlotjes verlopen. Voor ondernemers wordt het aantrekkelijker om hun bedrijf in Oegstgeest te vestigen, als hier ook een mooi woonklimaat is. Maar ook de (kleine) ondernemers kunnen zelf zorgen voor groei, zo laat WLV-voorzitter Herman Klaver weten. ‘Het internet zorgt voor 50% van de omzet. Winkeliers moeten veel meer met internet omgaan. Bedrijven moeten zich specialiseren, want er is geen grauw gemiddelde meer.’ Ook komen er extra activiteiten om klanten te lokken, zoals Taste of Oegstgeest of Kempenaer on stage. De nieuwe website www.oegstfeest.nl geeft een overzicht van allerlei activiteiten.
Ook wordt nagedacht over de komst van een ondernemersfonds. Hierbij moeten ondernemers een extra bijdrage betalen, bijvoorbeeld als percenage van hun OZB, waarbij dit geld gebruikt kan worden voor het opzetten van evenementen. Maar dat geld zou ook gebruikt kunnen worden als bijdrage aan de economische agenda in de Leidse regio. Of de lokale ondernemers hier trek in hebben, moet het komende jaar  nog blijken; de gemeente en ondernemersverenigingen gaan onderzoeken of er draagvlak is voor zo’n ondernemersfonds. In Leiden werkt zo’n ondernemersfonds goed, maar in Teylingen is een dergelijk initiatief gestrand. Terwijl in Lisse een groep ondernemers zeer ontevreden is over de manier waarop het ondernemersfonds daar werkt.