Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 april 2014

Rekendag doorslaand succes

 
NOORDWIJK - Ieder jaar houdt De Noordwijkse School een Rekendag en ook dit keer was het een groot succes. De kinderen van alle groepen namen in tweetallen deel aan ruim twintig opdrachten verspreid door de hele school. En door die opdrachten kwamen de leerlingen erachter, dat er meerdere manieren zijn om tot een rekenkundige oplossing te komen.
De kleutergroepen kregen andere opdrachten dan de overige leerlingen. De jongsten maakten ruiten van rietjes en moesten vooraf inschatten hoeveel rietjes ze hiervoor nodig hadden. Daarna berekenden ze de snelheid van doppen die rond gingen op een waterbaan, om vervolgens hun eigen hartslag op te meten.
Het thema van de dag was: grafieken. De basisschoolleerlingen begonnen de dag met het realiseren van een levend grafiek en beantwoordden populariteitsvragen. Patat blijkt het lekkerst te zijn bij de jeugd en spruitjes het minst favoriet. K3 en Frans Bauer zijn niet populair, maar DJ Armin van Buuren juist weer wel. Bij andere onderdelen berekenden de kinderen via wiskundige formules de oplossingen en konden ze ook mooie prijzen winnen. Zo waren er maar liefst zeven winnaars bij het raden van het aantal snoepjes in een pot.
Nills (10) vond de dag ‘leuk, maar gemakkelijk. Ik ben de beste rekenaar en had geen moeite met dat rekenen. Het leukste onderdeel vond ik dat ik op een blokje moest staan en geblinddoekt mijn evenwicht moest bewaren.’ Quinten (8): ‘Vandaag heb ik geleerd dat kleine dieren een snellere hartslag hebben dan grotere dieren. Dat komt omdat ze harder moeten werken.’
Liesbeth de Rijke, directeur van  De Noordwijkse School, licht toe: ‘Het gaat er bij deze opdrachten niet om of ze gemakkelijk of moeilijk zijn, maar om de kinderen het plezier en variatie van het ontdekken te laten ervaren. En dat ze beseffen dat je allerlei manieren statistieken kunt maken. Die spelletjes zijn een middel om daartoe te komen. We gaan ook een grote taalsymbolendag organiseren, om de kinderen te laten realiseren dat er niet alleen gesproken taal is, maar bijvoorbeeld ook computertaal, hieroglyfentaal en Chinese karakters.’
Woensdag 9 april, tussen 11:00 uur en 14:00 uur, heeft De Noordwijkse School, Hoogwakersbosstraat 14 te Noordwijk, een open dag. Dat is dé mogelijkheid om meer te weten te komen over het atelieronderwijs, de ‘Groep 9’ voor hoogbegaafde leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 en natuurlijk het enthousiasme van de kinderen te ervaren, die nu al op De Noordwijkse School zitten.