Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 oktober 2014

Reactie BESCAL

LISSE – Angela van Lienen reageert: ‘de huren zijn niet hoger, maar door het uiterst strenge beleid (het is niet het beleid van BESCAL, maar het beleid van de gemeente dat BESCAL uitvoert van BESCAL stijgen de kosten toch enorm.
Voorheen werd er altijd een dagdeel in rekening gebracht. Sinds seizoen 2013/2014 worden er ook halve dagdelen in rekening gebracht en sinds 1-1-2014 rekenen we huur per uur. BESCAL zet voorafgaand aan de gehuurde tijd de zalen klaar naar wens van de klant. Dat geld gevraagd wordt voor de kastruimte is volgens BESCAL ‘ook een uitgangspunt van de gemeente waartoe wij opdracht hebben gekregen om dit zo uit te voeren.’ Over de kinderdisco: ‘Wanneer er sprake is van het optreden van een DJ of een live band, dan moeten wij als BESCAL extra kosten betalen aan BUMA. Dit bedrag ligt hoger dan €25 per keer, maar wij hebben, vanuit de gedachten dat onze huurders vooral sociaal-culturele activiteiten doen, besloten niet het volledige bedrag in rekening te brengen waarvoor wij als BESCAL worden aangeslagen. Voor opslag moet inderdaad een vergoeding worden betaald. Voor het gebruik van onze meubelen en verlichting rekenen wij geen vergoeding. Wanneer er een licht&geluidstechnicus aanwezig moet zijn, dan wordt hier inderdaad een vergoeding voor gevraagd. Dit is echter niet nieuw.’
De prijs van de cappuccino is BESCAL  volgens Van Lienen ook niet aan te rekenen: ‘Een cappuccino in ’t Poelhuys is al heel lang €1,70. De huurprijzen en consumptieprijzen zijn niet gestegen.’ Iedere keer staat er iemand anders achter de bar, zo luidt de klacht. Van Lienen: ‘We hebben zeven medewerkers die in de bediening staan en nog een drietal vrijwilligers dat in ’t Poelhuys bardiensten meedraait. De heer Stroombergen heeft het dus over 10 personen die rouleren. Het rouleren van het personeel over alle locaties was overigens ook op verzoek van de gemeente.’
Over de opmerking dat commerciële huurders voorrang krijgen, stelt ze: ‘Dit is absoluut niet waar. Wij sturen de vaste huurders in maart een bericht met het verzoek om de wensen qua data en tijden aan ons door te geven. Dit moet voor 1 mei gedaan zijn. Daarna leggen wij alle wensen van de vaste huurder naast elkaar en proberen wij zo goed mogelijk aan ieders wensen te voldoen. Dit kan betekenen dat er soms een datum niet beschikbaar is op een bepaalde locatie. In de praktijk blijkt dat iedereen bereid is om van datum, tijd of locatie te wijzigen.’
Van Lienen besluit: ‘We vinden het jammer dat er over het opheffen van BESCAL wordt gesproken. Nogmaals, BESCAL voert beleid uit en is er niet op uit om ‘vereniginkjes’ weg te pesten. Het lijkt er op dat Dhr. De Bruin, Dhr. Stroombergen en Dhr. Schopman het niet eens zijn met het beleid van gemeente Lisse. Gaat de noodkreet dan over het strenge beleid van BESCAL of over de onvrede over het accommodatiebeleid dat de gemeente Lisse eerder heeft vastgesteld?’