LISSE – Angela van
Lienen reageert: ‘de huren zijn niet hoger, maar door het uiterst strenge
beleid (het is niet het beleid van BESCAL, maar het beleid van de gemeente dat
BESCAL uitvoert van BESCAL stijgen de kosten toch enorm.
Voorheen
werd er altijd een dagdeel in rekening gebracht. Sinds seizoen 2013/2014 worden
er ook halve dagdelen in rekening gebracht en sinds 1-1-2014 rekenen we huur
per uur. BESCAL zet voorafgaand aan de gehuurde tijd de zalen klaar naar wens
van de klant. Dat geld gevraagd wordt voor de kastruimte is volgens BESCAL ‘ook
een uitgangspunt van de gemeente waartoe wij opdracht hebben gekregen om dit zo
uit te voeren.’ Over de kinderdisco: ‘Wanneer er sprake is van het optreden van
een DJ of een live band, dan moeten wij als BESCAL extra kosten betalen aan
BUMA. Dit bedrag ligt hoger dan €25 per keer, maar wij hebben, vanuit de
gedachten dat onze huurders vooral sociaal-culturele activiteiten doen,
besloten niet het volledige bedrag in rekening te brengen waarvoor wij als
BESCAL worden aangeslagen. Voor opslag moet inderdaad een vergoeding worden
betaald. Voor het gebruik van onze meubelen en verlichting rekenen wij geen
vergoeding. Wanneer er een licht&geluidstechnicus aanwezig moet zijn, dan
wordt hier inderdaad een vergoeding voor gevraagd. Dit is echter niet nieuw.’
De
prijs van de cappuccino is BESCAL
volgens Van Lienen ook niet aan te rekenen: ‘Een cappuccino in ’t
Poelhuys is al heel lang €1,70. De huurprijzen en consumptieprijzen zijn niet
gestegen.’ Iedere keer staat er iemand anders achter de bar, zo luidt de
klacht. Van Lienen: ‘We hebben zeven medewerkers die in de bediening staan en
nog een drietal vrijwilligers dat in ’t Poelhuys bardiensten meedraait. De heer
Stroombergen heeft het dus over 10 personen die rouleren. Het rouleren van het
personeel over alle locaties was overigens ook op verzoek van de gemeente.’
Over
de opmerking dat commerciële huurders voorrang krijgen, stelt ze: ‘Dit is
absoluut niet waar. Wij sturen de vaste huurders in maart een bericht met het
verzoek om de wensen qua data en tijden aan ons door te geven. Dit moet voor 1
mei gedaan zijn. Daarna leggen wij alle wensen van de vaste huurder naast
elkaar en proberen wij zo goed mogelijk aan ieders wensen te voldoen. Dit kan
betekenen dat er soms een datum niet beschikbaar is op een bepaalde locatie. In
de praktijk blijkt dat iedereen bereid is om van datum, tijd of locatie te
wijzigen.’
Van
Lienen besluit: ‘We vinden het jammer dat er over het opheffen van BESCAL wordt
gesproken. Nogmaals, BESCAL voert beleid uit en is er niet op uit om
‘vereniginkjes’ weg te pesten. Het lijkt er op dat Dhr. De Bruin, Dhr.
Stroombergen en Dhr. Schopman het niet eens zijn met het beleid van gemeente
Lisse. Gaat de noodkreet dan over het strenge beleid van BESCAL of over de
onvrede over het accommodatiebeleid dat de gemeente Lisse eerder heeft
vastgesteld?’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home