Vragenkwartier
Bij veel politieke
vergaderingen is het onderdeel ‘Vragenkwartier’ één van de krenten in de pap
voor politiek journalisten. Dat is namelijk dé gelegenheid voor raadsleden om
zich te profileren met een goede vraag. Of om een maatschappelijke danwel
dorpse misstand aan de kaak te stellen. Het is voor menig raadslid vaak ook de
enige mogelijkheid om zich tijdens de vergadering te manifesteren. Als de te
bespreken onderwerpen van die avond niet onder jouw ‘portefeulle’ vallen, dan
zit je er verder namelijk enkel als stemvee.
Maar
helaas was het vragenkwartier van afgelopen maandag een regelrechte deceptie
voor eenieder die er eens goed voor klaar was gaan zitten. Het CDA probeerde
het nog wel. Zo vroeg commissielid Cees de Lange aandacht voor het scheiden van
‘drankkartons’ van het normale huisafval. ‘De gemeente kan 398 euro per ton aan
drankkartons ontvangen. Laat het college aan de slag gaan om het scheiden van
dit afval te bevorderen’, zo stelde De Lange. ‘Daar komt mijn eerste artikel
van deze avond aan’, zo dacht ik hoopvol, waarde columnlezer. Maar helaas,
wethouder Harry van Schooten antwoordde namens wethouder Yvonne Peters, die pas
later tijdens de vergadering aanschoof: Cyclus gaat een onderzoek doen over de
gewscheiden inzameling. Ze hopen dat onderzoek over een half jaar afgerond te
hebben.’ En weg was het nieuwtje.
Geluidoverlast
is ook altijd een lekker onderwerp om over te schrijven en commissielid Thijs
Mooren (CDA) bediende de journalisten op hun wenken. ‘Is er al overleg geweest
met omwonenden om de geluidsoverlast van de HSL op te lossen? Klopt het dat
grenswaarden van 57 decibel (per passerende trein, JD) worden opgerekt? Hoeveel
van de beschikbare 70 miljoen euro (voor woningaanpassingen, JD) komen naar Kaag
en Braassem?’ Mijn tien vingers hingen gespannen boven het qwerty-toetsenbord.
Maar zorgde de reactie van de burgemeester er niet voor, dat de drukpersen
moesten stoppen. Ze liet weten dat er een rapport (gaap, JD) was uitgekomen en
dat er technisch (gaap, JD) minder treinen op het tracé kunnen rijden. Ze
besloot: ‘Ik weet niet wat voor gevolgen dit voor de bewoners van Kaag en
Braassem zal hebben. Dat gaan we nog horen.’ Helaas bracht dit vragenkwartier
niet het zo vurig verlangde vuurwerk, maar over twee weken geldt: ‘Nieuwe
vragenronde, nieuwe kansen’!
Joep
Derksen
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home