Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 mei 2015

Filmhuis en gemeente praten meningsverschillen uit

JOEP DERKSEN
LISSE – Het gemeentebestuur en het Filmhuis Lisse kunnen weer samen door één deur. Tijdens een openhartig gesprek keken Filmhuis-directeur Sjoerd Heeringa en wethouder Adri de Roon (D66) elkaar eens diep in de ogen. Zij spraken van beide kanten hun visie uit over met name hoe de communicatie loopt. Met een ferme handdruk bevestigden zij hierna, dat ze het verleden achter zich laten en samen gaan voor een zo succesvol mogelijk Filmhuis in het nieuwe Huis van Cultuur ‘Floralis’.
Het gesprek om alle vouwen glad te strijken duurde ruim  een uur en gebeurde in de openbaarheid. Dit was een verrassing voor Heeringa, zo liet hij weten. Maar De Roon stelde hierop: ‘Niets wat ik te zeggen heb, hoeft achter gesloten deuren te zijn.’ Beiden waren het er echter over eens, dat het goed is om met elkaar te praten. Heeringa: ‘Ik merk dat de toon van gesprekken en emails verhard. Toen ik voor de vierde keer vroeg om een bouwtekening, werd er in een onplezierig telefoongesprek tegen me uitgevaren.’ Hij uitte kritiek over de omvang van de projectorruimte: ‘We moeten als een klimtijger tussen alle apparatuur door kruipen.’ Ook vond hij dat informatie ‘achter gehouden’ wordt door de gemeente.
De Roon verwierp deze opmerkingen en stelde, dat de manier van communiceren van Heeringa verbeterd kan worden: ‘Als Heeringa emails schrijft, kiest hij woorden die wel heel veel geduld van de ontvanger vragen. Dat hij lastig, kritisch en veeleisend is, is prima. Maar als ik in een gebruikersoverleg zeg dat sommige gebruikers heel veeleisend zijn. dan komt dit later terug in de e-mail met de meest vreselijke extreme bewoordingen. Dat vind ik moeilijk in de communicatie.’
De wethouder vervolgde: ‘Ik heb bij herhaling gezegd dat het Filmhuis in Nederland tot de top van de Filmhuizen behoort, waar we in Lisse trots op mogen zijn. Maar als ik kritiek uit, vat hij het op dat we geen waardering hebben voor het Filmhuis en hij geeft dat terug in bewoordingen die ik niet herken. Dat maakt de communicatie voor mij, maar ook voor de gemeentelijke ambtenaren heel erg moeilijk. Ik roep hem op om het niet steeds zo in de overdrijving te brengen. Ik vind het prima dat verenigingen veeleisend zijn en voor hun zaak opkomen. Maar wel in het normale en in het besef dat je niet altijd je zin kan krijgen. De gemeente bepaalt de spelregels en dat is voor de heer Heeringa heel moeilijk te accepteren om zich daar bij neer te leggen. U schrijft dat de gemeente niet nakomt wat is toegezegd. Ik herken me daar niet in. We hebben geen enkel belang bij om informatie achter te houden voor gebruikers.’
Heeringa riep de gemeente op: ‘Heb respect voor een vereniging die al dertig jaar actief is en daar expertise in heeft. Vanzelfsprekend kunnen we niet alles krijgen, maar let ook op alle alternatieven die we aanbrengen.’ En met de wederzijdse belofte om vaker met elkaar te praten in plaats van te e-mailen gingen beide partijen tevreden uiteen.